باتری, مقاله های فنی رادیو کنترل

خطرات باتری لیتیوم پلیمری

خطرات باتری لیتیوم پلیمری

مقدمه

خطر فلز سدیم

شاید برایتان این سوال ایجاد شده باشد که آیا واقعا باتری لیتیوم پلیمری خطرناک است؟ باید گفت که بله در حقیقت به علت تمایل زیاد فلز سدیم به واکنش دادن با اکسیژن این باتری ها خطرناک هستند. اما نه همیشه در صورتی که از این باتری های به درستی و روش درست استفاده شود این باتری ها میتوانند بسیار مفید واقع شوند. جالب است بدانید باتری های لیپو نسبت به باتری های ساخته شده از فلز نیکل دارای معایب و مزایی هستند که یکی از مزای آن این است که دوست دار محیط زیست هستند! رعایت این نکات ضروری است در غیر این صورت خطرات باتری لیتیوم پلیمری شما را تحدید خواهد کرد.

در این مقاله میخواهیم به خطرات باتری لیتیوم پلیمری اشاره کنیم.

چگونه با این خطر رو به رو شویم؟

نیازی نیست نگران باشید باتری لیپو همانند بسیار از وسایلی است که ما روزانه از آن ها استفاده میکنیم ! بگذارید مثالی بزنم، ما هر روزه از کبریت، چاقو و… استفاده میکنیم که این ها میتوانند خطرناک باشند اما نحوه استفاده صحیح ما باعث شده تا هیچ وقت مشکلی برایمان پیش نیاید. پس اگر میخواهید باتری تان برایتان مشکل ساز نشود به نکاتی که در ادامه به آنها می پردازیم دقت کنید. لازم به ذکر است خواندن اینکه باتری های لیتیوم پلیمری چه هستند نیز شاید برای شما مفید باشد.

نکات

نکات مهم و ضروری درباره باتری لیتیوم پلیمری(لیپو)

نکاتی که لازم است آن ها را همیشه رعایت کنید تا مشکلی برایتان پیش نیاید.

  • باتری لیپو را هنگام شارژ رها نگذارید و حتما هنگام شارژ خود در نزدیکی باتری باشید. رها کردن باتری لیپو به حال خود زمانی که در شارژ است میتواند خطرناک باشد.
  • به هیچ عنوان باتری های لیتیوم پلیمری را اتصال کوتاه نکنید.
  • باتری های لیپو همیشه و همیشه و همیشه باید با شارژر لیپو شارژ شوند و سایر شارژر ها صد در صد باتری لیپو را خراب خواهند کرد.
  • قبل از شارژ کردن باتری اطمینان حاصل کنید که تعداد سل و جریان مناسبی برای باتری خود انتخاب کرده اید.
  • باتری باید در کیسه مخصوص ضد آتش شارژ و نگهداری شود.
  • این باتری را در کنار مواد اشتعال زا و مایعات شارژ و نگهداری نکنید.
  • این نوع باتری را در مکانی خشک و بدون گرما نگهداری و شارژ کنید.
  • باتری لیپو را هرگز در مکانی داغ که دمای آن بیشتر از ۶۰ درجه می شود رها نکنید.
  • باتری لیپو را درون خودرو شارژ نکنید؛ حتی هنگامی که خودرو ایستاده است.
  • باتری لیتیوم پلیمر را همیشه دور از دسترس کودکان و حیوانات خوانگی نگهداری کنید.
  • هنگام وصل کردن باتری به شارژر و اسپید کنترلر حواستان به قطب های مثبت و منفی باشد.
  • ولتاژ باتری را هرگز زیر ۳ ولت و هرگز بالای ۴.۲ ولت نبرید، در این صورت صدمه جدی به باتری لیپو وارد خواهد شد.
  • هرگز از باتری ای که دارای سوراخ و صدمه فیزیکی می باشد استفاده نکنید و همچنین آن را رها نیز نکنید. و سریعا آن را به غرفه های بازیافت تحویل دهید.
  • این باتری به سرعت در دمای ۱۴۰ درجه سانتی گراد آتش گرفته و به شدت خطرناک است.
  • علی رغم اینکه باتری های لیپو دوست دار محیط زیست هستند اما رها کردن آنها در طبیعت به شدت خطرناک است و باید قبل از رها شدن کاملا دشارژ شوند، پیشنهاد ما تحویل این باتری ها به غرفه بازیافت است.
  • هرگز این باتری را در جیب یا کشو و یا مکانی که احتمال دارد صدمه فیزیکی ببیند یا اتصال کوتاه برایش به وجود بیایید رها نکنید.
  • در صورتی که پوست شما با الکترولیت داخل سل ها برخورد کردن، محل را سریعا با دستمال خشک تمیز کرده و با رعایت نکات پزشکی سریعا به بیمارستان/درمانگاه مراجعه کنید. (توجه داشته باشید برخورد الکترولیت با آب باعث بالا رفتن دمای الکترولیت شده که نهایتا موجب سوختگی خواهد شد.)

نکات قابل توجه درباره باتری لیتیوم پلیمری(لیپو)

این نکات نیز از اهمیت برخوردار هستند اما رعایت نکردن آن ها موجب خطر جدی نمی شود.

  • وقتی باتری جدیدی میخرید شارژ آن نصفه می باشد؛ حتما قبل از اولین استفاده آن را کاملا شارژ کنید. (دقت کنید که باتری های لیتیوم پلیمری نیازمند ۸ الی ۱۲ ساعت شارژ اولیه نیستند ! بلکه این باتری های نیکل هستند که نیازمند ۸ الی ۱۲ ساعت شارژ اولیه اند. پس در استفاده اولیه باتری های لیتیومی کافی است آن ها را کاملا شارژ کنید. نیازی نیست آن ها را به مدت ۸ ساعت بگذارید شارژ، هنگامی که آن ها شارژ شدند آماده استفاده هستند.)
  • استفاده از شارژر بالانسر دار که هم موجب کاهش خطر و هم موجب افزایش عمر باتری می شود.
  • آوردن ولتاژ باتری زیر ۳.۶ ولت موجب کاهش عمر آن می شود.
  • بهتر است هنگامی که میخواهید به مدت طولانی(بیش از ۲ یا ۳ روز) از باتری استفاده نکنید ولتاژ هر سلِ آن را روی ۳.۸ تنظیم کنید.
  • از خرید باتری های لیپو دست پیچ بپرهیزید و باتری ها لیپو کارخانه ای بخرید زیرا هم از کیفیت و طول عمر بیشتری برخوردار هستند و هم از خطر کمتری برخودارند. یکی از بهترین سازنده های باتری لیپو برای ماشین کنترلی شرکت جنس اِیس | Gens Ace می باشد.
  • باتری لیپو دست دوم و یا کارکرده نخرید. زیرا شما نمیدانید که فردی که باتری را از آن می خرید چگونه از باتری استفاده کرده است و ممکن است در عین ظاهر سالم سل های آن خراب یا ضعیف شده باشند.
  • دمای این باتری نباید بیشتر از ۶۰ درجه سانتی گراد بشود، در صورتی که هنگام بازی؛ باتری شما بیش از ۶۰ درجه داغ میکند یعنی شما قدرتی بیش از توان باتری می خواهید و این میتواند خطرناک باشد.

نتیجه گیری

در نهایت عدم رعایت نکات میتواند خطرناک باشد و خطرات باتری لیتیوم پلیمری گاها جبران ناپذیر هستند. پس لازم به ذکر است حتما به این نکات توجه کنید. امیدواریم که هیچ وقت مشکلی برای باتری لیپو شما پیش نیاید.

نوشته های مشابه

6 دیدگاه در “خطرات باتری لیتیوم پلیمری

  1. Faraj گفت:

    سلام ، اگه گوشی که باتریش لیتیم پلیمره رو ۸ ساعت با شارژر غیر فابریک اما سامسونگ شارژ کنیم مشکل بوجود میاد؟

    1. ArianGhafouri گفت:

      سلام، ممنون از اینکه مقاله رو مطالعه کردین.

      اطلاعاتی دقیقی درباره باتری های لیتیوم پلیمری روی گوشی های هوشمند نداریم، اما به طبع بهتر هست تا از شارژر فابریک استفاده نموده و به محض شارژ شدن ۸۰٪ الی ۱۰۰٪ باتری، موبایل را از شارژر جدا کنید.

  2. امیرحسین گفت:

    سلام
    دو تا سوال داشتم
    ۱- یک باتری تک سل رو نا خواسته اتصال کوتاه کردم الان چی باید بشه
    ۲- باتری لیتیوم پلیمری دارم که با زدن یک ال ای دی نواری نیم متر ۸ ولت افت ولتاژ داره
    حتی یک بارم به طور کامل خالی نشده
    کمتر از یک ماه هم هست که خریداری شده
    دلیلش چیه و راه حلش؟

    1. سلام وقتتون بخیر.
      ۱- اگر به صورت خیلی لحظه و کوتاه بوده و باطری دچار باد کردگی نشده مشکلی نیست.
      ۲- ۸ ولت افت ولتاژ اصلا طبیعی نیست. برای نظر دادن باید بیشتر بررسی کرد اما به دو دلیل قدیمی بودن باطری خریداری شده و تموم شدن عمر اون و همینطور جریان کشی بالاتر از ظرفیت باطری شما می‌توان اشاره کرد.

  3. داریوش گفت:

    سلام
    من یه باتری ۳ سل ۲۲۰۰ ۳۵c دارم که روی هواپیما بود کرش داشتم یکی از سلولهاش آسیب کمی دیده و یه کوچولو سوراخ شده همون سلول زودتر خالی میشه میتونم این باتری و با توجه به نو بودنش دو سل کنم یه راهی برای ترمیمش هست؟

    1. سلام، ضمن عرض تبریک سال نو خدمت شما.

      به علت سوراخ شدنِ یکی از سل ها، بسیار مراقب باشید چرا که خطرناک هست و ممکن باعث آسیب بشه.

      درباره پرسش شما هم بله، با رعایت نکات ایمنی و حذفِ سل خراب شده و خرید یک سوکت جدید برای بالانسر، می توانید باطری ذکر شده را دو سل کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *