مقاله های فنی رادیو کنترل, بهبود سازی, رادیو کنترل

رانندگی در محیط مرطوب

رانندگی در محیط مرطوب

مقدمه

همه ما برامون این اتفاق افتاده که وقتی بارون یا برف باریده و زمین خیس هستش؛ دلمون بخواد که تجربه رانندگی در محیط مرطوب رو داشته باشیم و با ماشین کنترلی هامون تو خیابونا بازی کنیم و از هوایه تازه لذت ببریم و یا وقتی کنار چشمه و گل و لای یا ساحل و دریا هستیم ماشین کنترلی مون رو به چالش بکشیم مخصوصا اگه صخره نورد باشه 🙂
توی این شرایط باید به یاد داشته باشیم که علاوه بر یه سری از قطعات ماشین که ضد آب نیستن، حتی قطعات ضد آب هم آسیب پذیرن؛ چون حتی خود قطعات ضد آب هم ممکنه خیلی ضد آب نباشن و باعث ایجاد دردسر بشن که در ادامه این مقاله به بررسی این عوامل می‌پردازیم. پس با ما همراه باشید.

اقدامات مرتبط با قبل از بازی در آب

اطمینان حاصل کردن از قطعات الکترونیکی

خب؛ اگرچه امروزه در ساخت وسایل الکترونیکی استفاده از قطعات ضد آب بسیار رایج شده اما برای رانندگی در این شرایط نیاز داریم تا به یه سری مقدمات و مراقبت هایی بپردازیم تا هنگام بازی کردن و رانندگی در محیط مرطوب آسیب پذیری ماشین کنترلی خودمون رو به حداقل اون برسونیم. و با وجود ضد آب بودن یک قطعه احتمال خراب شدن اون قطعه باز هم زیاد هستش چرا که به قول معروف آب و برق با همدیگه رابطه ی خوبی ندارن و موقع ای که آب به قطعات الکترونیکی میرسه باعث میشه که اکسیداسیون اتفاق بیوفته. همینطور اصولا قطعات الکترونیکی ماشین کنترلی ها با استفاده از رزین ضد آب میشن. یعنی شرکت سازنده بعد از ساخت برد الکترونیکی اون رو داخل رزین میکنه و قرار میده توی جعبه اش. معمولا چون اجزا داخل ماشین کنترلی به خصوص اسپید کنترلر و موتور هی داغ و هی سرد میشن این رزین ممکنه ترک بخوره و آب بتونه از این ترک ها به طور کمی وارد لایه های زیرین و خوده اسپید یا رادیو بشه و همین آب اگر چه کم هستش ولی ممکنه باعث خرابی یا ایجاد تداخل موقت بشه. به همین دلیل اگه میخواییم ماشین کنترلیمون رو ببریم داخل آب باید مطمعن باشیم که قطعه ای از ماشین شکسته نشده باشه حتی اگه اون قطعه ضد آب باشه. به عنوان مثال اگر در مدار BEC که داخل اسپید کنترلر هستش، گیرنده یا رسیور و یا سروو به دلیل تماس با آب، اتصال کوتاه شده باشن؛ این عمل میتونه اون قطعه رو خراب بکنه و بعضا باعث خرابی سایر قطعات هم بشه!

توجه به اجزا مکانیکی

خب نوبتی هم باشه نوبت قطعات مکانیکی هست تا الان فقط درباره اجزا الکترونیکی گفتیم. شاید فکر کنید که آب فقط باعث خرابی قطعات الکترونیکی میشه و به قطعات مکانیکی آسیبی وارد نمیکنه یا آسیب کمی وارد میکنه. در صورتی که این طرز فکر درست نیست و آب میتونه باعث خرابی قطعات مکانیکی هم بشه. اگر چه که میدونیم آب قطبی هست و روغن ناقطبی و این دو مایع در هم حل نمیشن ولی ورود آب به بلبرینگ ها یا بوش ها یا یاتاقان هایی که آغشته به روغن هستن میتونه باعث شست و شو مقدار کمی روغن بشه که کم شدن روغن به مرور زمان میتونه باعث خرابی قطعات مکانیکی ماشین کنترلی بشه البته باید گفت که آب توی اطراف ما آب خالص نیست و دارای ناخالصی های دیگه ای هم هست که این ناخالصی های موجود در آب میتونه وارد قسمت های مکانیکی بشه و به مرور باعث ایجاد خراش در سطوح سیقلی، خرابی ساچمه های بلبرینگ، ناخالص کردن روغن یا گیریس موجود، کچل شدن چرخدنده ها به علت افزایش اصطکاک و… بشه. و همینطور پیشنهاد میکنیم تا قبل از بازی قطعات مکانیکی که امکانش هست رو روغن کاری کنید اینطوری هم آب کمتری وارد اون ها میشه یا اگه قرار باشه وارد بشه و روغن یا گیریس رو بشوره به علت وجود روغن تازه و کافی که تازه زدیم اثر این عمل خنثی میشه.

روش هایی برای ضد آب کردن قطعات

استفاده از بادکنک

استفاده از بادکنک! بله، این روشِ آسون و به نسبت قدیمی خیلی کاربردی و اقتصادیه ! و میتونه نگرانی های شمارو هنگام رانندگی در محیط مرطوب کاهش بده. اگه قصد دارین حسابی بزنید به کوه و دشت و دریا و ماشین کنترلیتون رو حسابی ببرید توی آب ولی نگران خسارت های احتمالی هستین و نمیدونید چه طوری از ESCها و رادیو محافظت کنین خب باید بهتون بگیم این روش خیلی جوابه! برای اینکار قطعه مورد نظر رو تو بادکنک قرار میدیم به طوریکه کابل ها از دهانه بادکنک بیرون باشن، سپس ورودی بادکنک رو با نوار چسب برق یا بست کمربندی یا… میبندیم تا محکم شه و آب وارد اون نشه. فقط حواستون باشه بادکنک به هیتسینگ اسپید کنترل چسبیده نشه چون احتمال داغ شدن بیش از حد اسپید و آتش گرفتن بادکنک هست پس توی این روش مراقب دما باشید.

رنگ های لاستیکی

روش دیگه استفاده از رنگ های لاستیکی هستش که بیشتر برای قطعات الکترونیکی کاربرد داره. با رنگ کردن قطعات الکترونیکی با استفاده از رنگ های لاستیکی میشه اون ها رو ضد آب کرد. مزیت استفاده از رنگ های لاستیکی این هستش که به راحتی با برداشتن لایه رنگ زده شده از روی سطح جسم میشه اون رو به راحتی از بین برد.

استفاده از اسپری های نانو

همینطور علم نو پا و جدید نانو هم اینجا به کمکمون میاد و میتونیم با استفاده از اسپری های ضد آب ساز نانو موجود توی بازار اجزا ماشین کنترلی خودمون رو ضد آب کنیم. اسپری های نانو به علت آب گریزی که دارن باعث میشن تا آب ثابت نمونه و به قول معروف سریع سُر بخوره بره یه جای دیگه! واسه همین انجام نانو اسپری رو ماشین کنترلی ما میتونه با ایجاد آب گریزی هم باعث تمیز موندن ماشین کنترلی ما بشه و هم از ورود آب جلوگیری کنه. فقط حواستون باشه وقتی اجزا داغ هستن اسپری نکنید چون ممکنه باعث آتش سوزی یا ایجاد بخارات سمی بشه. بزارید وقتی ماشین کنترلی و اجزا اون حسابی خنک شدن اسپری نانو رو انجام بدین و اسپری نانویی بخرید که بازه مقاومت دمایی اونا بالا باشه یعنی بتونه تا دمای بالایی آب گریزی خودش رو حفظ کنه وگرنه زود خاصبت خودشو از دست میده. طبیعیه که هر چی اسپری نانو با کیفیت تر و گرون تر باشه آب گریزی بهتر و بازه مقاومت دمایی بالاتری هم داره.

استفاده از سایر چسب ها

و بازم یه روش ساده دیگه استفاده از نوارچسب برق هست که به راحتی میشه یک قطعه را نوار پیچ کرد طوریکه سیم ها بیرون باقی بمونند. و البته استفاده از چسب حرارتی برای ساخت واشر میتونه مفید باشه. به طوری که دو قطعه که به همدیگه پیچ میشن رو باز میکنین. دور تا دور درز رو چسب حرارتی میزنین و بلافاصله دو قطعه رو روی هم قرار میدین و پیچ هاش رو میبندین. بعد از حدود ۱۰ دقیقه و سرد شدن دو قطعه یه واشر خوشگل برای درز بین دو قطعه ای که بهم پیچ میشدن تشکیل شده. نحوه چسب زدنش یکم مهارت میخواد ولی سخت نیست با چند بار چسب زدن دستتون میاد فقط کافیه دور تا دور رو به طور یک دست چسب بزنید یعنی یه جا زیاد چسب نخوره یه جا کم و اندازه اش هم درحدی باشه که وقتی دو قطعه رو روی هم قرار دادید چسب سایر قسمت ها و پستی بلندی ها رو هم پر کنه. اگه وقتی دو قطعه رو گذاشتید روی هم از دورش چسب زد بیرون مهم نیست پیچ ها رو ببندید ولی خیلی سفت نکنید و وقتی که چسب سرد شد با کاتر اضافه ها رو بِبُرید.

استفاده از وازلین

خب چون وازلین ناقطبی هست و یه هیدروکربن سنگین محسوب میشه به سختی بخار و حل نمیشه. برای مثال میشه با استفاده از وازلین ضدآب در دنده های سروو زیر قسمت بالا، مقاومت اون رو دربرابر آب بهبود ببخشیم. و در سرووهایی که دارای کیس (محافظ) هستن با باز کردن کیس قسمت هایی که به هم میچسبند اون رو با وازلین ضدآب کرد و البته یادتون باشه بعد از نصب مجدد اجزا باز شده وازلین اضافی رو پاک کنیم. یه جورایی مشابه روش استفاده از چسب حرارتی در قسمت قبل فقط به جای چسب حرارتی از وازلین استفاده میکنیم.

نکات مربوط به بعد از بازی در محیط مرطوب

بعد از بازی بهتره گرد و غبار اضافی رو پاک کرده و در اولین وقت ماشین RC خودمون رو خشک کنیم. که میشه از یه پارچه ی نرم و برس برای خشک و تمیز کردن ماشین استفاده کرد. استفاده از سشوار در صورتی که باعث هل دادن آب به داخل اجزا نشه هم مشکلی نداره. و البته اگه تو دریا یا ساحل و یا جایی که ناخالصی و نمک زیاد هست بازی کردین تمیز کاری رو حسابی جدی بگیرین وگرنه ماشین رادیو کنترلتون دچار مشکل میشه چرا که با خراب شدن اجزا مکانیکی، اصطکاک بین قطعات زیاد میشه و در نتیجه ماشین کنترلی مستهلک میشه و حتی ممکنه به صدا هم بیوفته و صداش بیشتر شه. حتما حتما بلبرینگ ها و یاتاقان ها و بوش ها رو به خوبی تمیز کنین و مراقب باشین ناخالصی و نمک ها بین اون ها نمونه و حسابی تمیزشون کنید. با رعایت نکات لازمه استفاده از اسپری WD40 میتونه مفید باشه ولی حتما بعد از ۲ الی ۳ دقیقه از اسپری کردن با دستمال تر WD40 باقی مونده رو پاک کنین و اجازه ندین رو سطوح باقی بمونه چون باعث خوردگی میشه. توجه کنین که اگه بمونه باعث خوردگی میشه و در صورتی که پاکش کنین اتفاقی نمیوفته.

کلام آخر

و در آخر باید ذکر کرد که رانندگی در شرایط مرطوب و خیس فشار بر ماشین کنترلی شما رو افزایش میده چون حرکت در آب نیرو مخالف بیشتری داره. همینطور به دلایلی که گفتیم سرویس نگهداری بیشتری رو میطلبه. پس برای همین توصیه میکنیم پیش از اینکه مجبور باشید به علت خراب شدن یک قطعه به خاطر اثرات نا مطلوب آب به ماشین کنترلیون رسیدگی کنین؛ توصیه هایی که گفتیم رو رعایت کنید و یا توی آب کم تر رانندگی کنید. در نهایت مهم اینه که از ماشین کنترلیمون لذت ببریم و اگه میخوایید رانندگی در محیط مرطوب داشته باشید و توی آب میرید برید فقط یه سری نکته گفتیم تا کمتر دچار خسارت بشید. ممنونم که مثل همیشه در این مقاله مارو تا اینجا همراهی کردید.

نوشته های مشابه

2 دیدگاه در “رانندگی در محیط مرطوب

  1. حسن گفت:

    سلام مطالب آموزنده و گران بهایی بود بسیار سپاسگزارم

    1. سلام خیلی ممنون لطف دارید؛ ممنونیم از شما که مطالعه کردین. شاد و پیروز باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *