مقدمه
سلام و وقت بخیر خدمت تمامی دوستان؛ امیدوارم توی این روز های کرونایی قرنطینه بهتون سخت نگذشته باشه؛ همچنین ابراز همدردی میکنیم برای تمام دوستانی که عزیزانشون رو به خاطر این بیماری از دست دادن؛ خب اگه آماده هستین دیگه بیشتر از این منتظرتون نمیزارم! بریم تا با یه مقاله باحال دیگه ماشین کنترلی های سوختی رو بررسی کنیم..
محبوبیت ماشین کنترلی های سوختی
این روزا یکی از جذاب ترین و سرگرم کننده ترین کار ها خرید و بازی کردن با ماشین کنترلی های سوختی هست… افراد اصولا بازی با ماشین کنترلی رو شبیه ماشین واقعی میبینن و همین حس خوبی رو بهشون القا میکنه! تمام اطلاعاتی که نیاز هست راجبه ماشین کنترلی های سوختی بدونید رو قرار هست توی این مقاله باهم بررسی کنیم…
سوختی یا الکتریکی؟ مسئله این است!
خب رسیدیم به یه بحث خیلی قدیمی و پایان ناپذیر حقیقتش افراد اصولا اولین چیزی که بعد از ماشین کنترلی حرفه ای به ذهنشون میاد ماشین کنترلی های سوختی هست؛ شاید علتش این باشه که اوایل صنعت آرسی ماشین کنترلی های حرفه ای عمدتا سوختی بودن. یا شایدم اون صدای زنبوری که مردم عاشقش هستن باعث شده بیشتر ماشین کنترلی حرفه ای؛ ماشین کنترلی های سوختی توی ذهن مردم نقش بسته باشه! ولی نمیشه گفت که هر ماشین کنترلی سوختی حرفه ای هست یا نیست و همینطور این رو درباره ماشین کنترلی الکتریکی گفت یا نگفت…
انواع ماشین کنترلی سوختی
ماشین کنترلی های سوختی عمدتا به دو دسته نیترو و بنزینی تبدیل میشن.
ماشین کنترلی های بنزینی
خب شاید واستون سوال بود که پس ماشین کنترلی نداریم که همین بنزین معمولی خودمون بسوزونه؟ بیشتر از این منتظرتون نمیزارم و میگم بله! داریم همچین ماشین کنترلی هایی رو… این ماشین کنترلی ها عموما از ماشین کنترلی های نیترو گرون تر هستند و در ابعاد بزرگتر هم تولید میشن؛ یکی از ماشین کنترلی های معروف بنزینی HPI Baja هست که اگه چیزی از باجا نمیدونید میتونید توی این مقاله یه نگاهی بهش بندازین!
همه چیز درباره ماشین کنترلی ها
ماشین کنترلی های نیترو
برخلاف ماشین کنترلی های الکتریکی که برای قدرت دهی به موتور اون ها نیاز به باتری داریم؛ توی ماشین کنترلی های نیترو؛ این سوخت نیترو هست که با سوختنش توی موتور قدرت رو به چرخ های ماشین کنترلی منتقل میکنه! این سوخت بر پایه متانول هست که حاوی نیترو متانه؛ به همین علت بهش میگن ماشین کنترلی های نیترو! توحه داشته باشین که این سوخت با بنزینی که توی ماشین های واقعی مون استفاده میکنیم متفاوت هست و این موتور ها با بنزین معمولی روشن نمیشن… قیمت سوخت نیترو این ماشین کنترلی ها از بنزین بیشتره.
اجزا ماشین کنترلی سوختی
نوبتی هم باشه نوبت اجزایی که یک ماشین کنترلی سوختی داره! کلیت ماشین کنترلی های سوختی شبیه ماشین کنترلی های الکتریکی هست و بلعکس.
عموما ماشین کنترلی های سوختی قابلیت تبدیل شدن به ماشین کنترلی های الکتریکی رو دارن؛ با تعویض موتور و نصب اسپیدکنترلر این امکان به شما داده میشه ولی هستن ماشین کنترلی های الکتریکی که تبدیلشون به ماشین کنترلی سوختی به همین راحتی نیست و جورایی میشه گفت نشدنیه!
موتور سوختی ماشین کنترلی
اولین جزئی که دوست دارم درباره اش صحبت کنم که میشه گفت مهم ترین جز یک ماشین کنترلی سوختی رو تشکیل میده؛ موتور یک ماشین کنترلی سوختی هست. جذاب ترین قسمت یک ماشین کنترلی که یک موتور توی یه همچین مقیاس کوچیکی ساخته شده. شاید براتون جالب باشه؛ ولی موتور ماشین کنترلی های سوختی حالا چه نیترو و چه بنزینی؛ دارای سیلندر، پیستون، میل لینگ، هیتسینگ خنک شونده، کاربراتور، باک سوخت، تراتل، فیلتر هوا، شمع، کلاج، اگزوز و… هستن! که همین ویژگی بارزشون هست که حسابی حذاب میشن! خیلی از آرسی بازا هستن که ماشین کنترلی های الکتریکی رو به ماشین کنترلی های بی روح و بی صدا حساب میکنن و میگن ماشین کنترلی بدون دود و صدای اگزوز فایده ای نداره!
موتور ماشین کنترلی های نیترو عموما حجمی بین سه الی هفت سی سی دارن و ماشین کنترلی های بنزینی هم حجمی بین ۲۰ الی ۳۲ سی سی…
هیتسینگ
این هیتسینگ روی قسمت بالایی موتور نصب میشه و نقش همون رادیاتور در ماشین واقعی رو بازی میکنه… این هیتسینگ وظیفه اش انتقال حرارت و گرمای ایجاد شده از حاصل از احتراق سوخت هست. ولی دیگه مثل ماشین واقعی خبری از واتر پمپ و آب نیست. همین که شما حرکت میکنید با باد خوردن به این هیتسینک؛ خنک میشه و در نتیجه دمای موتور تنظیم میشه…
رادیو کنترل و باتری ماشین کنترلی سوختی
شاید بگین ای بابا؛ ما ماشین کنترلی سوختی خریدیم که از دردسر باطری راحت شیم؛ بازم داستان باتری هست؟ باید بهتون بگم بله! ماشین کنترلی های سوختی دو تا سروو اصلی دارن؛ سروو تراتل که تراتل موتور رو باز میکنه تا هوای ورودی به موتور بیشتر و در نتیجه سوخت بیشتری وارد موتور شما بشه تا موتور شما دور بگیره و گاز بخوره… سروو دوم هم برای فرمون شما هست… خب برق این سروو ها که از هوا تامین نمیشه نیاز به باتری هست. همینطور این سروو ها باید توسط یک رادیوکنترل کنترل بشن که شما بتونید از دور به ماشین کنترلی سوختی تون گاز بدین و چپ و راستش کنید؛ این رادیو کنترل هم نیاز به باطری داره…
رادیو کنترل ماشین کنترلی های سوختی میبایستی حتما قابلیت FAIL SAFE یا فیل سیف رو داشته باشه که یه وقت خدایی نکرده اگه ارتباط رادیو با ماشین کنترلی شما قطع شد سروو ها خصوصا سروو گاز به حالت بسته برگرده تا ماشین کنترلی شما گاز نخوره و به حرکتش ادامه نده…
و همینطور توجه داشته باشین که نگین خب این باتری اش مهم نیست که تاثیری نداره فقط دو تا سروو رو میخواد کنترل کنه… باید بهتون بگم اتفاقا باتری ماشین کنترلی سوختی هم خیلی مهمه… فرض کنید سروو گاز شما باز هست دارید به ماشین کنترلی تون گاز میدین و حالا برحسب اتفاق ارتباط باطری با رسیور شما قطع میشه؛ سروو توی همون حالت دهانه کاربرات رو باز نگه میداره و ماشین شما تخت گاز به افق می پیونده… البته اگه شانس بیارید و ماشینتون اون وسط خفنه و خاموش شه شاید بتونید ماشین کنترلی تون رو سالم گیر بیارید… اما در کل این نکته رو در نظر داشته باشین و باتری توی ماشین کنترلی های سوختی هم مهمه… ولی باتری های ماشین کنترلی سوختی عموما نیکل هستن و قیمت پایین تر و عمر بیشتری دارن نسبت به باتری های لیتیم پلیمری که برای بیشتر ماشین کنترلی های الکتریکی استفاده میشه…
گیربکس و کلاج ماشین کنترلی سوختی
احتمالا این سوال واستون پیش اومده که این ماشین کنترلی سوختی اگه کلاج داره؛ کلاچش چه طوری کار میکنه یا اصلا اینا گیربکس دارن؟ دنده عقب چه طوری میرن یا مثلا گیربکسشون اتوماتیکه یا شایدم دستیه؟ چه طوری کلاج گرفته میشه و…
خب باید بهتون بگم که این ماشین کنترلی ها یک کلاچ دارن ولی کلاجشون مثل دیسک و صفحه ماشین واقعی نیست و یکم متفاوت هست… وظیفه کلاج توی ماشین کنترلی هم مثل ماشین واقعی قطع ارتباط موتور با گیربکس و درنتیجه چرخ ها هست اما نحوه عملکرد کلاج متفاوت هست. کلاچ ماشین کنترلی سوختی از صفحات دارای اصطکاک تشکیل شده که با فنر بهم وصل هستن. این صفحه های دارای اصطکاک که با فنر بهم وصل شدن در اثر چرخش موتور و نیروی گریز از مرکز ایجاد شده از هم باز میشه و به کناره و لبه های چرخدنده متصل میشن و این چرخدنده به گیربکس وصل هست و در نتیجه قدرت موتور به گیربکس منتقل میشه. توی عکس زیر کاملا مشخصه :
شاید بپرسین این کلاچ تموم هم میشه و نیاز به تعویض داره؟ باید بگم که بله. در اثر اصطکاک ایجاد شده بین اون صفحات و لبه های چرخدنده به مرور از ضخامت صفحات کاسته میشه و در نهایت شما باید گاز بیشتری بدین تا صفحات با اطراف تماس پیدا کنن… همینطور کاهش شتاب محسوس رو هم روی ماشین کنترلی تون احساس میکنید. درست عین ماشین واقعی زیباست!
دنده های ماشین کنترلی سوختی
خب دنده ها در ماشین کنترلی های سوختی حرفه ای نقش مهمی رو بازی میکنن. در حالت کلی ماشین کنترلی ها دنده عقب ندارن. برخی ماشین کنترلی ها یک دنده عقب در اون ها تعبیه شده که با سروو موتور قرار داده شده از دنده جلو به دنده عقب تعویض انجام میشه ولی در حالت کلی ماشین کنترلی های سوختی دنده عقب ندارن !
در برخی از ماشین کنترلی های سوختی هم که چند دنده هستن؛ تعویض دنده به صورت خودکار انجام میشه. معمولا علاوه بر کلاچ اصلی، یک یا دو کلاچ دیگه هم وجود داره. یعنی در مجموع دو الی سه عدد کلاج داریم که با بالا رفتن دور موتور کلاج ها یکی پس از دیگری به علت نیروی گریز از مرکز فعال میشن و باعث میشه شما به سرعت های بالاتری دست پیدا کنین… البته توجه داشته باشین این فرایند به زبان ساده برای شما بیان شد تا ذهنیت ساده ای براتون ایجاد شه…
سرویس و نگهداری ماشین کنترلی سوختی
آب بندی
هنگامی ماشنی کنترلی سوختی جدید خود را تحویل میگیرید؛ همانند خودرو های صفر کیلومتر می بایستی موتور این ماشین رو آب بندی کنید! هنگامی موتور سوختی خود را تعمیر میکنید؛ یا حتی اقدام به تعویض یا تقویت موتور کنید می بایستی موتور ماشین کنترلی خود را آب بندی کنید. آب بندی مناسب یک موتور سوختی باعث افزایش عمر موتور، شتاب گیری بهتر، مصرف سوخت کمتر و استارت خوردن بهتر میشه…
مدت زمان بازی یا RUN TIME
یکی از ویژگی های خوب ماشین کنترلی های سوختی دربرابر ماشین کنترلی های الکتریکی همین هست. شما در صورت داشتن یک موتور تنظیم با هر باک به طور میانگین میتوانید تا بیست دقیقه با ماشین کنترلی خودتون بازی کنید. شاید بگین خب ماشین کنترلی الکتریکی هم همینه! اما شما میتوانید به راحتی باک ماشین کنترلی خود را پر کنید و بیست دقیقه دیگه لذت ببرید! اما در ماشین کنترلی ها الکتریکی نیاز به داشتن یک باتری شارژ شده هست که خوده باتری هزینه اضافی هست.
توجه داشته باشین که در طول بازی کردن با ماشین کنترلی سوختی می بایستی ضمن کنترل ولتاژ باتری رسیور ماشین کنترلی سوختی مراقب دمای موتور باشید! همانند اتومبیل های واقعی در صورت بالا رفتن بیش از حد دمای موتور؛ موتور سوختی ماشین کنترلی دچار مشکل شده و یا ممکن است در طول دراز مدت دچار مشکل شود.
بد روشن شدن یا روشن نشدن موتور
یکی از چالش های ماشین کنترلی های سوختی روشن کردن موتور هست. البته در صورت تنظیم بودن موتور و شمع و شمع گرم کن و کاربراتو همینطور فیلتر هوا تمیز؛ اصولا موتور به راحتی روشن میشود. اما در صورتی که موتور سوختی شما به سختی روشن میشود و یا هنگام روشن شدن دچار مشکل هستین شاید وقت آن رسیده باشد تا دستی به سر و روی موتور ماشین کنترلی خود بکشید! همانظور که ذکر شد شمع گرم کن مناسب، شمع مناسب و کاربرات خوب از عواملی است که می تواند به راحت شدن موتور شما کمک کند. تنظیم بودن موتور و میزان سوخت رسانی نیز از عوامل تاثیر گذار است.
سوخت بد
دوستان یکی از مهم ترین عواملی که در عمر موتور ماشین کنترلی شما تاثیر داره سوخت هستش. سوخت مناسب یعنی سهولت در روشن شدن، شتاب خوب، تنظیم شدن آسان موتور و کنترل دمای بهتر. پس با وجود همچین حسن ها و مزیت ها یادتون باشه حتما از سوخت های با کیفیت استفاده کنید و به علت هزینه های موقت کم باعث ایجاد هزینه های زیاد در دراز مدت نشوید.
توجه داشته باشید در ماشین کنترلی های بنزینی شما می بایستی به مقدار مناسب روغن را با بنزین ترکیب کنید. چرا که موتور های این ماشین کنترلی ها از نوع دو زمانه هست و موتور برای کارکردن نیاز به روغن هم داره و توجه داشته باشین همانند سوخت خوب؛ روغن خوب نیز توی موتور تاثیر چشم گیری در افزایش عمر و کارکرد بهتر موتور داره…
بررسی کلی
خب اگر به طور کلی بخواییم به ماشین کنترلی های سوختی نگاه کنیم؛ ماشین کنترلی های سوختی تماما شاسی هاشون فلز هست. چرا که شاسی پلاستیکی توانایی تحمل گرما و لگد های محکم موتور رو نداره. عموما دفرانسیل و گیربکس فلزی دارن. همونطور که خودتون بهتر میدونید تنش های موتور سوختی بسیار بیشتر از موتور های الکتریکی هست و همین لازمه داشتن ساختاری محکم تر و فلزی تر هستش…
وزن و مرکز ثقل
تعداد اجزا و محل قرارگیری اون ها بر مرکز ثقل و وزن ماشین کنترلی تأثیر گذار هست، که به نوبه خود باعث تغییر سرعت، هندلینگ و قدرت مانور RC شما میشه. در یک ماشین کنترلی، مرکز ثقل عمدتا بر نحوه کنترل ماشین کنترلی در سرعت بالا، به ویژه در پرش و چرخش ها تأثیر میزاره. هر چی مرکز ثقل یا مرکز جرم یک ماشین کنترلی پایین تر باشه
با استفاده از ماشین کنترلی هایی که خیلی حرفه ای نیستن، مرکز ثقل نگران کننده نیست چرا که واقعاً به اندازه کافی سریع نیستن که شما بخوایین نگران این موضوع باشید. ولی با داشتن ماشین آرسی حرفه ای، مرکز ثقل بسیار مهم هست. گاهی اوقات صحیح گرفتن مرکز ثقل تفاوت بین برد یا باخت در یک مسابقه آرسی رو رقم میزنه.
داشتن یک مرکز ثقل ثابت بر روی یک نیترو RC در مقایسه با یک ماشین کنترلی الکتریکی دشوارتر هستش چون که توی RC الکتریکی ما نگران حرکت مداوم سوخت تو باک نیستیم و همه چیز محکم سر جای خودش فیکس شده.
آپشن های ماشین کنترلی سوختی
هر وری هم که بریم مثل جدا نشدن جسم و روح از هم آپشن هم هیچ وقت از ماشین کنترلی جدا نمیشه و یکی از جذاب ترین کار های آرسی بازان آپشن کردن ماشین کنترلی خودشون هست و خب این قاعده هم از ماشین کنترلی های سوختی هم مستثنی نیست. شما عزیزان میتوانید با مراجعه به صفحه زیر معروف ترین کیت های چراغ ماشین کنترلی زترول رو مشاهده کنین؛ پس حتما یه سری بزنین!
کلام آخر
مرسی همیشه بازم دمتون گرم که تا آخر این مقاله با ما بودین؛ اینم یک سری نکات درباره ماشین کنترلی های سوختی امیدوارم لذت برده باشین و اگه نظری انتقادی پیشنهادی چیزی دارین خوشحال میشم حتما توی قسمت نظرات با ما درمیون بزارین و همینطور اگه از این مقاله خوشتون اومد برای دوستانتون بفرستین و میتونید توی این صفحه؛ بقیه مقاله های مربوط به رادیو کنترل مارو هم دنبال کنین. شاد و پیروز باشین!
خیلی عالی،با زبان ساده و روان توضیح کامل بود،ممنون بخاطر وقت و حوصله شما
سلام، خواهش میکنم همینطور ممنون از شما؛ خیلی خوشحالیم که راضی بودین. موفق باشین.
ببخشید این موتور ها قیمتش چقدر هست