باتری, مقاله های فنی رادیو کنترل

باتری لیتیوم پلیمری چیست ؟

باتری های لیتیوم پلیمری

مقدمه

باتری های لیتیوم پلمیری چگونه باتری هایی هستند؟ باتری لیتیوم پلیمری یا اگر بخواهیم درست تر بگوییم باتری لیتیوم-یون پلمیری که اصولا به Lipo ،Li-Po، Lipoly و یا لیپو مخفف می شود؛ یک باتری لیتیوم یونی قابل شارژ است.

تفاوت باتری لیتیومی و باتری لیتیوم-پلیمری

شاید بپرسید فرق این دو در چیست؟ همانطور که از نام آن ها مشخص است این باتری همان باتری لیتیوم یونی است با این فرق که لیتیوم-پلیمری از به جای استفاده از الکترولید مایع از الکترولید پلیمری استفاده میکند. یا بهتر است بگوییم پلیمرهای نیمه جامد (ژل) رسانایی بالا این الکترولیت را تشکیل می دهند.

ویژگی خاص این باتری

این باتری انرژی خاصی را نسبت به سایر انواع باتری لیتیوم ارائه می دهد و در برنامه های کاربردی استفاده می شود که وزن آن یک ویژگی حیاتی است مانند دستگاه های تلفن همراه و هواپیماهای رادیویی یا ماشین های کنترلی.

اعداد و ارقام نوشته شده روی آن چه معنایی دارند؟

ظرفیت باتری

هنگامی که از این نوع باتری را در دست بگیرید اولین چیزی که نظر شما را جلب خواهد کرد ظرفیت باتری نوشته شده روی آن است که برحسب آمپر-ساعت و یا معمولا بر حسب میلی آمپر-ساعت است. ظرفيت باتري در حقیقت ميزان شارژ ذخيره شده توسط باتري است؛ ظرفيت باتري حداکثر ميزان انرژي را ارائه مي دهد که مي تواند از باتري تحت شرايط مشخص معيني استخراج شود. ظرفيت هاي واقعي ذخيره انرژي باتري مي تواند به طور معني داري از ظرفيت صوري آن متفاوت باشد. ظرفيت باتري به شدت به عمر و گذشته تاريخي باتري، تعداد شارژ شدن يا تعداد تخليه شدن باتري و دما بستگي دارد.

تعداد سِل(سلول)

باتری های لیتیوم-پلیمری از یک سل تا شش سل ساخته می شوند که ولتاژ آن ها از ۳.۷ ولت تا ۲۲.۲ ولت متغیر است. به ازای هر سلول ۳.۷ ولت به ولتاژ نهایی باتری افزوده می شود. در حقیقت یک باتری ۳ سل دارای ۳ عدد باتری ۳.۷ ولتی است که با هم سری شده اند و در مجموع ۱۱.۱ ولت را فراهم ساخته اند.

مقدار C دشارژ یا قدرت تخلیه باتری

یکی از ویژگی های بارز این باتری ها آن است که قادر هستند به طور مداوم جریان زیادی را تامین کنند. این جریان زیاد از حاصل ضرب مقدار C باتری در ظرفیت آن بدست می آید. مقدار دشارژ یا ضریب تخلیه C در حقیقت همان آهنگ دشارژ مداوم یک باتری لیپو است.

مقدار C شارژ یا قدرت شارژ گیری باتری

و جددا یکی دیگر از ویژگی های خوب این باتری آن است که میتوان آن را با سرعت بیشتر شارژ کرد، تلفن همراه های هوشمندی که قابلیت Fast-Charge دارند؛ در حقیقت مقدار C شارژ بالایی دارند و میتوان آن ها را با سرعت بیشتری از باتری هایی که C شارژ پایینی دارند شارژ کرد. درحقیقت با ضرب کردن مقدار C شارژ در مقدار ظرفیت باتری حداکثر جریانی که باتری میتواند هنگام شارژ تحمل کند بدست می آید. مقدار C شارژ در حقیقت همان آهنگ شارژ مداوم یک باتری لیتیوم پلمیری است.

چگونه از این باتری ها درست استفاده کنیم؟

حداقل ولتاژ هر سل

همانطور که درباره سلول صحبت کردیم و گفتیم ولتاژ هر سل ۳.۷ است. اما مقدار ۳.۷ برای حالت پایه باتری است در حقیقت ولتاژ هر سل باتری لیپو نمیتواند زیر ۳ ولت بیایید و در صورتی که این اتفاق رخ بدهد دیگر امکان شارژ برای آن باتری وجود ندارد و اگر هم شارژ شود دیگر کارایی اولیه را نخواهد داشت. اما تا ولتاژ ۳ ولت مشکلی ندارد. ولی همانطور که میخواییم بگوییم چگونه درست از باتری های لیتیوم پلیمری استفاده کنیم باید بگوییم در صورتی که میخواهید کمترین آسیب به باتری شما وارد شود ولتاژ هر سل آن را زیر ۳.۶ ولت نیاورید.

حداکثر ولتاژ هر سل

ولتاژ هر سل نیز نباید بالاتر از ۴.۲ ولت برود و در صورتی که هر سل باتری لیپو ای بیشتر از ۴.۲ ولت شارژ شود منجر به کاهش عمر آن خواهد شد. در صورتی که میخواهید کمترین آسیب به باتری تان وارد شود هر سل آن را بیشتر از ۴.۱ شارژ نکنید.

ولتاژ هر سل در عدم استفاده طولانی مدت

در صورتی که مایلید به مدت طولانی از باتری خود استفاده کنید ولتاژ هر سل آن را روی ۳.۸ بیاورید و سپس آن را با رعایت نکات امنیتی رها در مکانی خشک و صاف و بدون گرما قرار دهید.

مقدار جریان شارژ نیز در عمر باتری تاثیر دارد

اگر میخواهید عمر باتری لیپو شما زیاد باشد جریان شارژ را همیشه به اندازه ۱c انتخاب کنید. همانطور که گفتیم باتری ها یک مقدار C شارژ دارند که با حاصل ضرب آن در ظرفیت باتری میتوان حداکثر جریان مورد تحمل باتری را بدست آورد اما این جریان باعث کاهش عمر باتری می شود و ایده آل ترین جریان برای شارژ باتری برابر ظرفیت نوشته شده روی آن است.

چگونه یک باتری لیپو خوب انتخاب کنیم؟

تعداد سل

یکی از فاکتور های مهم در انتخاب باتری تعداد سل یا ولتاژ آن است. اسپید کنترلر ها به شدت به تعداد سل حساس هستند و اگر شما به اسپید کنترلر ۲ سل باتری ۳ سل متصل کنید بی شک آن اسپید خواهد سوخت. پس در انتخاب تعداد سل باتری خود به شدت دقت به خرج دهید و به این فکر نکنید که میتوانید با افزایش تعداد سل قدرت ماشین شما بیشتر خواهد شد. این تفکر کامل تفکر اشتباهی است.

ظرفیت باتری

ظرفیت باتری یکی از فاکتور های تاثیر گذار در مدت زمان بازی ماشین کنترلی شما می باشد. البته فکر نکنید که هرچه ظرفیت باتری بیشتر باشد میزان زمان بازی می شود، زیرا باتری با ظرفیت، بیشتر سنگین تر و بزرگ تر شده و خود مساله ای تاثیر گذار است. وزن خوده باری اضافه است که باتری را مصرف میکند و ابعاد بزرگ تر ممکن است در ماشین یا هواپیما شما جا نشود. پس بهتر است هنگام انتخاب باتری، باتری ای را انتخاب کنید که ضمن ظرفیت مناسب ابعاد و وزن مناسبی داشته باشد.

مقدار C دشارژ

بله، مقدار C دشارژ یا همان ضریب تخلیه باتری نیز در قدرت باتری تاثیر گذار است و قدرت بیشتر یعنی شتاب و سرعت بیشتر برای ماشین کنترلی یا هواپیمای شما. البته لازم به ذکر است مقدار C دشارژ بالاتر باعث خطرناک تر شدن باتری نیز می شود.

نکاتی درباره باتری ها لیتیوم پلیمری

نوشته های مشابه

28 دیدگاه در “باتری لیتیوم پلیمری چیست ؟

  1. تشکر از شما برای این سایت خوبتون

    1. ArianGhafouri گفت:

      خواهش میکنم دوست عزیز، ممنون از نظرتون

  2. مهدی گفت:

    سلام
    خسته نباشید واسم سوال شد که برای چی بعضی باتری های لیتیوم_پلیمر دوپایه ی اون ها به یک کیت کوچیک وصل میشه و سه پایه رو تشکیل میده میخوام بدونم این کیت چه فایده ای داره

    1. ArianGhafouri گفت:

      سلام، سلامت باشید دوست عزیز
      اون کیت کوچیک در حقیقت نقش بالانس کردن ولتاژ رو بین سل های باتری برای عمر بیشتر باتری رو بازی میکنه… موقع شارژ هم همینطور…

  3. بهنام گفت:

    بسیار ممنونم از مطلب خوبتون و یه سوال داشتم اگر بر فرض مثال ماشین من با میزان تخلیه ۲۵ سی کار می‌کنه من بهش باطری ۴۰سی متصل کنم قدرتش بیشتر میشه؟؟ یا آسیب میبینه

    1. ArianGhafouri گفت:

      سلام، ممنون از شما که مطالعه کردین

      اگر افزایش مقدار تخلیه بیشتر از حد نباشه (افزایش C یعنی افزایش جریان دهی که ممکنه باعث شه موتور و اسپید بیش از حد داغ کنن و مشکلی پیش بیاد براشون) اما در صورت افزایش مجاز C نه تنها مشکلی ایجاد نمیشه بلکه موجب افزایش قدرت و دور موتور هم میشه…

  4. عباس گفت:

    سلام،یه باتری ریموت ماشین که روش نوشته شده ۳.۷ ولت را باید با شارژر چند ولت شارژ بشه؟

    1. ArianGhafouri گفت:

      سلام، ممنون که مطالعه کردین.
      باید با شارژر مخصوص باتری ۳.۷ ولتی شارژ بشه که این شارژر ها عموما دارای ولتاژ ۴.۲ ولت هستند.

  5. امین گفت:

    سلام وقتتون بخیر باشه
    من باتری ۵۴۰۰ میلی امپری دارم ک نرخ تخلیش ۳۰ c هست و روی باتری نوشته ۱۰c شارژ
    ینی من اگه با ۲۰ امپر ساعت اون رو شارژ کنم ، براش مشکل پیش نمیاد؟!

    1. ArianGhafouri گفت:

      سلام، وقت شما هم بخیر؛ ممنونیم که مقاله رو مطالعه کردین.
      وقتی نوشته شده ۱۰C شارژ یعنی شما میتونید با حداکثر ۵۴۰۰ ضربدر ۱۰ که میشه ۵۴ هزار میلی آمپر ساعت یا ۵۴ آمپر شارژ کنید. اما به شدت باتری تحت فشار قرار میگیره و به شدت عمر باتری تون کم میشه و اصلا پیشنهاد نمیکنیم این کار رو انجام بدین.
      بهترین جریان برای شارژ باتری شما ۱C هست یعنی ۵۴۰۰ میلی آمپر و ۵.۴ آمپر

      دقت کنید که ۱۰C نوشته شده، حداکثر مقداری هست که باتری رو میتونید شارژ کنید ولی اصلا پیشنهاد نمیشه که با حداکثر شارژ کنید و همون ۵.۴ آمپر بهترین جریان برای شارژ هست.

  6. علیپور گفت:

    ممنون از شما *** واقعا همونی بود که می خواستم،کامل و بدون نقص

    1. ArianGhafouri گفت:

      خواهش میکنم؛ ممنونیم از شما که مقاله رو مطالعه کردین.

  7. اشکان گفت:

    سلام ممنون بابت مقاله تون اطلاعاتم در مورد باتری بیشتر شد.
    من یه مشکلی دارم یه باتری دارم که هیچ نوشته ای نداره،از کجا بدونم چند سل و چند آمپره؟
    ضمن اینکه تعداد سلول هاش ۱۲ تاست که به هم سری شدن.ممنون میشم راهنماییم کنید.

    1. ArianGhafouri گفت:

      سلام خواهش میکنم، ممنونیم از شما که این مقاله فنی رو مطالعه کردین.

      اول باید تشخیص بدین نوع باترین چی هست، اگر از نوع لیتیومی باشن و اگر هر ۱۲ سلول با هم سری شده باشن میشه ۱۲ ضربدر ۳.۷ که برابر با ۴۴.۴ ولت؛ که میتونید با ولت متر اندازه گیری کنید و در حالت شارژ خالی باید یه چیزی حدود ۳۹.۶ در حالت فول شارژ یه چیزی در حدود ۵۰.۴ ولت بهتون ولتاژ بده.

  8. مهدی گفت:

    واقعا عالی و مفید بود

    1. ArianGhafouri گفت:

      سلام، خوشحالیم که مفید واقع شدیم و ممنون از شما که مطالعه کردین.

  9. ahmad گفت:

    سلام.وقتتون بخیر.ممنون بابت مطالب خوبتون.
    من سه سل جدا از هم ۱۰۰۰ میلی آمپری لیپو دارم ولی میزان c اون رو نمیدونم…
    حالا از اینا میتونم برای هواپیما الکتریکی استفاده کنم؟؟
    قبلا باتری سه سل ۲۲۰۰ میلی آمپری ، ۳۰c برای این منظور استفاده می کردم.
    سپاس

    1. ArianGhafouri گفت:

      با سلام و ضمن عرض تبریک سال نو؛ ممنون از اینکه مقاله رو مطالعه کردین.

      در رابطه با سوالتون باید خدمتتون بگم که باتری ذکر شده قابلیت استفاده در هواپیمای کنترلی شما رو خواهد داشت. در حقیقت باتری ۲۲۰۰ میلی آمپری شما با تخلیه ۳۰c توانایی جریان دهی حدود ۶۶ آمپر لحظه ای رو داشته؛ حالا برای باتری های جدید در صورتی که مقدار C مشخص بود میشد به راحتی این مقدار جریان دهی لحظه ای رو محاسبه کرد و درباره نتیجه تصمیم گرفت؛ اما از جایی که مقدار C اون نا معلوم هست و ممکنه در جریان دهی های لحظه ای باتریتون کم بیاره اگه مقدار C پایینی داشته باشه؛ بهتون پیشنهاد میکنیم که اول قبل از اینکه هواپیما رو خیلی از خودتون دور کنید یا خیلی بهش فشار بیارین که بخواد جریان بکشه یه تست انجام بدین و ببینین باتری هاتون توانایی جریان دهی مورد نیاز هواپیما شما رو دارند یا خیر. در صورتی که متوجه شدین هواپیما شما حالت لَختی داره یا قدرت لازمه رو نداره حتما هواپیما رو متوقف کنید و بدونید که جریان دهی کم هست و احتمال فیل دادن دارید. همچنین یکی از ابزار های مناسب باتری چکر هست، اگه باتری چکر دارید متصل کنید وقتی با هواپیما به طور لحظه ای تخت گاز کردین و موتور(ها) به حداکثر دور خودشون رسیدن و دیدین ولتاژ باتری افت شدیدی داره؛ شک نکنید باتری مربوطه مناسب برای اینکار نیست. و در مجموع برای جلوگیری از فیل دادن و خطرات احتمالی پیشنهاد میشه همیشه از باتری کارخونه ای و نه دست پیچ با مقدار جریان دهی مناسب استفاده کنید. با تشکر.

  10. موحدی گفت:

    سلام استاد. برای این اسپید کنترل نیاز به چه باطری دارم و حدود قیمت آن چقدر خواهد بودSpecs:
    Max Cont Current: 250A
    Max Burst Current: 275A
    BEC: N/A (OPTO)
    LiPo: 6~14S
    NiMH: 18~42cells
    Weight: 456grams
    Max RPM (2-pole): 200,000rpm
    Size: 135 x 77 x 50mm
    Motor Plug: Female 6mm bullet Connector
    Battery Plug: Nil

    1. ArianGhafouri گفت:

      سلام جناب وقت بخیر ممنون که مطالعه کردین؛ اطلاعات ارسالی شما مربوط به این اسپید کنترلر هستش، و این اسپید کنترل توانایی راه اندازی با باتری ۶ الی ۱۴ سل رو دارا هستش و شما می بایستی با توجه به موتور خود باتری با تعداد سل مناسب را تهیه بفرمایید؛ و لذا اطلاعات بیشتری برای راهنمایی شما نیاز می‌باشد. امیدوارم شاد و پیروز باشید.

      1. موحدی گفت:

        Upgrade your 150cc size gas engine model with the Turnigy RotoMax 150cc Brushless outrunner motor. This motor will provide clean and efficient power for your large scale aircraft without the mess and hassle of fuel.

        When combined with a 14s Lipoly battery and a 250Amp ESC the RotoMax motor will supply punchy, responsive power that only an electric setup can provide.

        This motor is specifically suited for carbon fiber & wooden propellers and features an IC style 6 bolt hole design. The shaft has also been tapped to suit a 5mm bolt to make fitting a spinner of your choice easy.

        Spec.
        Battery: ۱۴ Cell / 51.8V
        RPM: ۱۵۰kv
        Max current: ۱۹۰A
        Watts: ۹۸۰۰w
        No load current: ۵۱.۸V/5.2A
        Internal resistance: ۰.۰۱۱ ohm
        Weight: ۲۵۳۰g
        Diameter of shaft: ۱۰mm
        Winding: ۸T
        Stator Pole: ۲۴
        Motor Pole: ۲۰
        Stator Diameter: ۱۰۱
        Lamination Tickness: ۰.۲mm
        Suggested ESC: ۲۵۰A 14S Compatible

        با سلام خدمت استاد عزیز. این اطلاعات. موتور. خواهشمند محدوده قیمت باطری مورد نیاز را بفرمایید

        1. ArianGhafouri گفت:

          سلام وقت بخیر، خواهش میکنم اختیار دارین؛ حقیقتا این اطلاعات باید مربوط به یه موتور خیلی خیلی قدرتمند و گرون قیمتی باشه. حقیقتا همونطور که نوشته شده شما باید از باتری ۱۴ سل استفاده کنین تا به حداکثر قدرت این موتور دست پیدا کنین. اما توی ایران بنده ندیدم جایی رو اطلاع ندارم (حداقل تا این لحظه) اما بهتون پیشنهاد میکنم دو عدد باتری ۶ سلولی از این لینک تهیه بفرمایید و با سری کردن اونها به ۱۲ سل برسین و بتونین از موتورتون استفاده لازمه رو ببرید. جهت اطلاعات بیشتر و مشاوره فنی میتوانید با شماره تماس درج شده در قسمت ارتباط با ما؛ با ما تماس برقرار کنید. با تشکر. امیدوارم شاد و پیروز باشین.

          1. موحدی گفت:

            ممنونم استاد با تشکر از توجه شما وسایت خوبتون

          2. ArianGhafouri گفت:

            سلام؛ خواهش میکنم اختیار دارین. امیدوارم که تونسته باشم راهنماییتون کنم. موفق باشین.

  11. پاپن گفت:

    سلام خسته نباشید
    خیلی مطالبتون مختصر و مفید بود ولی یک مطلب نگفتید و آن حداکثر اخلاف ولتاژ سل‌های باطری های سری شده به هم هست
    باطری من دو سل هست ولی شارژر من بالانسر ندارد ولتاژ یکی از سلها دو دهم ولت با سل دیگر اختلاف دارد آیا این مشکلی ایجاد می‌کند یا نه و روشی برای بالانس کردن غیر از طریق شارژر بالانسر دار هست یا نه

    1. سلام وقتتون بخیر. نظر لطف شماست ممنونم. در حالت کلی اختلاف ولتاژ در بین سل های باتری امر خوبی نیست. در رابطه با حداکثر آن عدد دقیقی وجود ندارد. ولی به صورت تجربی اختلاف ولتاژ باطری های لیتیمی سالم بعد از شارژ با یک شارژر بالانسر دار حداکثر در حدود ۰.۰۵ولت می‌باشد. اما از نظر علمی بهتر است که همین ۰.۰۵ولت اختلاف نیز وجود نداشته باشد. و این اختلاف کم میتواند به علت دقیق نبودن شارژر بالانسر دار، دقیق نبودن ولت متری که با آن ولتاژ سل های باتری را اندازه میگیریم و کم شدن عمر باتری باشد.

      و لذا ۰.۲ولت اختلاف عدد نسبتا بالایی بوده و علت این اختلاف در حال حاضر؛ بر طبق گفته شما، عدم استفاده از شارژر بالانسر دار می‌باشد.

      درباره ایجاد مشکل، در حالت کلی اختلاف در بین سلول های باتری لیتیمی چیز خوبی و نیست در دراز مدت باعث کاهش ظرفیت و عمر باتری شما می‌شود.

      در رابطه با بالانس شارژ کردن باتری های لیتیوم پلیمری بدون استفاده از شارژر بالانسر دار راهی وجود ندارد و بهترین راه استفاده از یک شارژر بالانسر دار می‌باشد.

      و در نهایت خالی از لطف نیست که بدانید، در صورت استفاده طولانی مدت از شارژر بدون بالانسر و آسیب رسیدن به سل های باتری، تعویض شارژر فعلی با شارژر بالانسر دار الزاما باعث دقیق شدن ولتاژ های سلول های باتری نمی‌شود اما قطعا باعث بهبود آن می‌شود. اگر باتری سالم باشد احتمالا دقیق شدن بسیاز زیاد تر است. باتشکر؛ شاد و پیروز باشد.

  12. فرهنگی گفت:

    سلام برای بالانس کردن باطری لیپو آمپر رو باید تقسیم بر تعداد سلولها کرد یانه.مثلا باطری ۲سل ۱۵۰۰ میلی آمپر رو با چه آمپری بالانس کنم

    1. سلام وقت بخیر، آمپر شارژ باتری شما به تعداد سل شما بستگی نداره. بهترین آمپر شارژ برای باتری های لیتیوم پلیمری برابر با ۱c هست که یعنی یک ضربدر ظرفیت باتری شما.
      در صورتی که باتری ۱۵۰۰ میلی آمپری دارید بهترین آمپراژ شارژ برای باتری شما ۱۵۰۰ میلی آمپر هست.

      حالا چه باتری شما ۱۰ سل باشه چه ۲ سل.

      و اینکه برای بالانس شارژ شدن سل ها نیاز به شارژر بالانسر دار هست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *