مقاله های فنی رادیو کنترل, بهبود سازی

نحوه افزایش سرعت ماشین کنترلی

نحوه افزایش سرعت ماشین کنترلی

سلام دوستان امروز با یک مقاله فنی دیگه در خدمتتان هستیم، به نظرتان ماشین کنترلی شما نیاز به سرعت بیشتری دارد؟ از ستاپ فابریک ماشین کنترلی خود خسته شده اید؟ جای درستی اومدین 🙂 مقاله رو مطالعه کنید؛ چندین تا نکته مهم مرتبط با نحوه افزایش سرعت ماشین کنترلی داریم ممکن هست به دردتون بخوره.

اول از همه لازم هست که ذکر کنم نکاتی که داخل این مقاله نوشته شده‌اند قابل اجرا روی اکثر ماشین کنترلی ها می‌باشد و بعضی از موارد درجه دشواری یا آسانی خودشان را دارند… برای انجام دادن این کار ها بهتر است مقداری اطلاعات در این زمینه داشته باشید، اگه مایل بودید میتوانید بقیه مقاله های ما را نیز مطالعه کنید.

چرخدنده ها

این مورد احتمالا یکی از ارزون ترین گزینه ها برای تغییر سرعت ماشین کنترلی شما می‌باشد. به سادگی با تعویض پینیون(همون چرخدنده فلزی که روی موتور نصب میشه.) یا چرخدنده اسپور(چرخدنده پلاستیکی بزرگ که به پنیون متصله هست.) با سایز های مختلف قطعا شاهد تغییراتی در سرعت و شتاب ماشین کنترلی خود خواهید بود. که در ادامه بیشتر درباره آن توضیح خواهیم داد.

افزایش سرعت

برای سرعت بیشتر میتوانید از چرخدنده پنیون بزرگ تر استفاده نمایید. منظور آن است که از چرخدنده ای استفاده کنید که نسبت به چرخدنده فعلی تعداد چرخدنده های بیشتری داشته باشد و همچنین کوچک تر شدن چرخدنده اسپور نیز باعث افزایش سرعت ماشین کنترلی خواهد شد. لازم به ذکر هست که با انجام این تغییر روی ماشین کنترلی فشار بیشتری به موتور و اسپید کنترلر وارد شده و بیشتر این ستاپ برای مسیر های طولانی و مستقیم و بدون پیچ پیشنهاد می‌شود. پس اگر این تغییر را انجام داده اید حتما حواستان به دمای اسپید کنترلر باشد و در صورت لازم برای اسپید و موتور فن تهیه کنید. میتوانید اطلاعات بیتشری را در این زمینه در مقاله اسپید کنترلر کسب کنید.

طبیعتا سرعت بیشتر مساوی با قدرت کمتر هست، البته این موضوع فقط هنگام تغییر تعداد دندانه های چرخدنده ها صادق است. پس با انجام این تغییر قدرت و گشتاور کمتری به چرخ های ماشین کنترلی خواهد رسید اما در عوض سرعت بیشتری برای ماشین کنترلی به ارمغان خواهد آمد.

افزایش شتاب

برای شتاب بیشتر از یک پینیون کوچک تر، یعنی چرخدنده پنیونی با تعداد دندانه های کمتر، می توانید استفاده کنید. همچنین استفاده از چرخدنده اسپور با تعداد دندانه های بیشتر نیز باعث افزایش شتاب ماشین کنترلی شما خواهد شد. البته باید این توجه داشته باشید با این کار سرعت نهایی(تاپ اسپید) کمتر خواهد شد اما شتاب بیشتر خواهد شد. با انجام این تغییر به علت افزایش گشتاور وارده بر چرخ ها و افزایش قدرت شما دیگری نیاز به گاز دادن کمتری در سر بالایی ها و مسیر هایی که نیاز به قدرت دارد، خواهید داشت. همچنین فشار کمتری بر موتور و اسپید کنترلر وارد خواهد شد و اسپید کنترلر خنک تر می ماند. پس با انجام این تغییر قدرت و گشتاور بیشتری به چرخ های ماشین کنترلی خواهد رسید اما در عوض سرعت کمتری برای ماشین کنترلی به ارمغان خواهد آمد.

تغییر رینگ و لاستیک

نکات مهم برای خرید یک لاستیک خوب

همانطور که در ماشین های واقعی تغییر پهنا و اندازه چرخ ها در شتاب و هندلینگ و سرعت نهایی تاثیر گذار می‌باشد در دنیای پرجذبه آرسی نیز این موضوع صادق است. اولین موضوع برای خرید لاستیک توجه به کیفیت مواد استفاده شده در آن، شرکت سازنده لاستیک و همچنین طول عمر لاستیک می‌باشد. گریپ یا همان چسبندگی نیز یکی از معیار های مهم در خرید لاستیک می‌باشد.

تاثیرات اندازه رینگ و لاستیک بر ماشین کنترلی

پهن بودن

هر چه لاستیک پهن‌تر باشد فشار وارده بر سروو موتور و دفرانسیل های بیشتر خواهد بود. اما در عوض هندلینگ ماشین شما افزایش و در نتیجه ماشین شما دیرتر چپ خواهد کرد. پهن بودن لاستیک باعث می‌شود مساحتی که لاستیک با زمین در ارتباط است بیشتر شود و در نتیجه ماشین کنترلی از چسبندگی بیشتر در سر پیچ ها و در هنگام صخره نوردی برخوردار می‌شود. همچنین مصرف باتری بیشتر و سرعت کمتر از نتیجه های پهن‌تر بودن لاستیک نیز می‌باشد.

بزرگ‌تر بودن

هر چه قطر چرخ بیشتر باشد شتاب اولیه کمتر و سرعت نهایی(تاپ اسپید) ماشین کنترلی بیشتر خواهد بود. بزرگ تر بودن ۱.۵ سانتی متر قطر لاستیک می‌تواند حدودا ۵ الی ۸ کیلومتر بر سرعت ماشین کنترلی شما بیفزاید.

تعویض موتور

یکی از ساده ترین راه های افزایش قدرت و سرعت ماشین کنترلی تعویض موتور آن با یک مدل پرقدرت تر و دور بالاتر می‌باشد. قطعا این روش با توجه به قیمت‌ها نسبت به سایر روش های نوشته شده در این مقاله از هزینه بیشتری برخوردار خواهد بود.

موتور براش

اگر از موتور براش استفاده می‌کنید تعویض موتور فعلی با یک مدل با تعداد دور سیم پیچ بیشتر یا همان T بیشتر شاهد قدرت بیشتر بر روی چرخ های خود خواهید بود. و البته تعویض موتور با یک مدل با T کمتر قدرت کمتر و در عوض سرعت بیشتری را در اختیار شما قرار خواهد داد.

لازم به ذکر است هنگام تعویض موتور با تعداد T کمتر، گشتاور بیشتر ممکن است در دراز مدت باعث خرابی گیربکس یا دفرانسیل های ماشین کنترلی ها شود. و البته هنگام تعویض موتور با تعداد T کمتر باید این نکته را در نظر بگیرید که اگر تعداد T را بیش از حد پایین بیاورید، حتی هنگامی که سرعت بیشتری میخواهید، اگر گشتاور لازمه را نداشته باشید قطعا فرایند سرعت گیری برای ماشین کنترلی سخت خواهد شد.

همچنین در دو حالت باید حواستان باشد که اسپید کنترلر توانایی پاسخگویی از نظر جریان دهی برای موتور جدید را داشته باشد.

موتور براشلس

در صورتی که میخواهید موتور براشلس نصب کنید اگر موتور براش داشته باشید باید حتما اسپید کنترلر خود را نیز تعویض نمایید. و در صورتی که در حال حاضر موتور براشلس دارید و میخواهید آن را ارتقا دهید می توانید موتور براشلسی با KV بالاتر خریداری نمایید.

شست و شو موتور براش

یکی از ارزان ترین و بهترین نکته ها از نکات مهم برای افزایش سرعت برای افزایش قدرت و سرعت ماشین کنترلی شست و شو موتور براش می‌باشد. توجه داشته باشید که موتور های براشلس نیازی به شست و شو ندارند و در صورت انجام این عمل موتور با مشکل رو به رو خواهد شد. اما در مورد موتور های براش هیچ مشکلی نیست و میتوانید با مطالعه مقاله شست و شو موتور براش موتور خود را شست و شو داده و از سود های آن بهره مند شوید.

خرید باتری بهتر

افزایش ظرفیت و مقدار C

این نحوه افزایش سرعت ماشین کنترلی یکی از بارز ترین روش ها می‌باشد؛ البته توجه داشته باشید در برای خرید باتری بهتر باید نکات بسیاری را درباره اسپید کنترلر و باتری جدید در نظر بگیرید. مقدار تخلیه C مقدار ظرفیت باتری جدید هر چه بالاتر باشد شاهد سرعت و شتاب بیشتری برای ماشین کنترلی خود خواهید بود. البته لازم به ذکر است که با افزایش این مقادیر فشار بیشتری به اسپید کنترلر وارد می شود که میتوانید با مطالعه دیتاشیت اسپید کنترلر از حداکثر جریان‌دهی اسپید کنترلر خود خبردار شده و با توجه به آن باتری خود را انتخاب نمایید. تهیه و نصب فن روی اسپید کنترلر نیز بی تاثیر نخواهد بود. میتوانید اطلاعات بیشتری را با مطالعه مقاله اسپید کنترلر بدست آورید.

توجه داشته باشید هنگام خرید باتری با ظرفیت بیشتر به طبع باتری بزرگ‌تری خواهید داشت. پس در مورد جا شدن آن در ماشین کنترلی و تاثیرات وزن آن نیز محتاط باشید.

افزایش ولتاژ یا تعداد سل باتری

افزایش تعداد سل باتری یا ولتاژ باتری امری بسیار حساس بوده و برای افزایش آن باید به اسپید کنترلر و موتور خود توجه نمایید. در صورت توانایی اسپید کنترلر و موتور به باتری با تعداد سل بیشتر می‌توانید باتری جدیدی تهیه نمایید. به عنوان مثال در ماشین هایی که اسپید کنترلر و موتور آن‌ها به صورت فابریکی توانایی تحمل ولتاژ باتری بیشتر را دارند، افزایش تعداد سل باتری میتواند تا ۴۰ کیلومتر بر ساعت سرعت ماشین کنترلی را زیاد کند.

دوستان توجه داشته باشید این نکته بسیار بسیار حساس‌تر از افزایش ظرفیت باتری می‌باشد و هنگام افزایش تعداد سل باتری ماشین کنترلی خود حتما از یک متخصص در این زمینه کمک بگیرید و احتیاط لازمه و نکات بالا را فراموش نکنید.

کاهش وزن

طبیعتا با کاهش وزن با اعمال نیرو کمتر میتوان به سرعت و شتاب بیشتری رسید. پس میتوانید با کاهش وزن ماشین کنترلی خود به سرعت و شتاب بیشتری دست پیدا کنید. البته لازم به ذکر است این مورد نسبت به موارد دیگر کاربرد کمتری دارد و در مورد ماشین کنترلی های صخره نورد نیز این موضوع صادق نمی‌باشد زیرا که افزایش وزن اصولی که همراه با کاهش مرکز ثقل یک ماشین کنترلی صخره نورد باشد میتواند نه نتها نتایج بد، بلکه نتایج خوبی را برای ماشین کنترلی صخره نورد به وجود بیاورد.

استفاده از بادی آیرودینامیک‌تر

این نکته یکی تاثیر گذار ترین نکات مهم مربوط به نحوه افزایش سرعت ماشین کنترلی می‌باشد. به خصوص در سرعت نهایی ماشین کنترلی شما. هر چه بادی شما به قول معروف کمتر مکعبی شکل و مانند اتوبوس باشد سرعت بیشتری را شاهد خواهید بود. زیرا که با مکعبی شکل بودن بادی نیروی مقاومت هوای کمتری به ماشین کنترلی شما وارد خواهد شد و در نتیجه ماشین شما سریع تر حرکت خواهد کرد.

نتیجه نهایی

در هر صورت نکات مهم برای افزایش سرعت زیاد هستند که به برخی از آن ها اشاره کردیم، اگر این موارد به شما کمک کرد، یا موارد دیگری دارید که فکر میکنید میتوانند مفید باشند آن را در قسمت نظرات با ما در اشتراک بگذارید. اگر یک نحوه افزایش سرعت ماشین کنترلی در ذهن دارید حتما آن را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید. ممنونیم که تا آخر این مقاله مارا همراهی کردین و در صورت تمایل لینک این مقاله را برای دوستان خود بفرستید. با تشکر.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *