رادیو کنترل, عمومی

همه چیز درباره ماشین کنترلی ها

ماشین کنترلی ها

مقدمه

سلام دوستان امیدوارم حالتون عالی باشه! امروز اومدم و با یه پست هیجان انگیز دیگه در خدمتتون هستم. میخوام تا حد توانم همه چیز درباره ماشین کنترلی ها رو بهتون بگم. امیدوارم مثل بقیه پست ها مارو تا آخر همراهی کنید. یادتون باشه میتونید نظراتتون رو پایین صفحه با ما در میون بزارید. خب همونطور که از اسم مقاله پیداست امروز اومدیم که کلی تر درباره ماشین کنترلی ها صحبت کنیم. توی این مقاله تصمیم گرفتم تا موارد ابتدایی مربوط به ماشین کنترلی رو به طور مفصل براتون توضیح بدم. پس بزنید بریم.

تولید کننده ها

خب توی هر چیزی که تولید میشه اصولا شرکت های تولید کننده یا بهتره بگیم برند هایی هستن که اون محصول رو تولید میکنن. توی ماشین کنترلی ها هم کلی شرکت مختلف داریم که از ماشین رادیو کنترل خیلی ضعیف و ابتدایی محصول تولید میکنن تا بهترین رو. و طبیعی هست که مثل تمام چیز ها ضرب المثل هر چقدر پول بدی همونقدر آش میخوری توش صدق میکنه. ما اینجا به چند تا از معروف ترین شرکت ها اشاره میکنیم. اگه شرکتی هتس که ما یادمون رفته توی قسمت نظرات بهمون بگید. خب بریم سراغ اولین شرکت که خودم خیلی قبولش دارم.

ترکسس | TRAXXAS

ترکسس | Traxxas

شرکت ترکسس یکی از معروف ترین شرکت های تولید ماشین کنترلی در دنیا و ایران هست که در سال ۱۹۸۶ در آمریکا تاسیس شده. و مالک اون آقای Mike Jenkins هست. از معروف ترین محصولاتش میشه به مدل TRX4، Slash، Rustler، E-Revo، Summit، Jato و X-Maxx اشاره کرد. شرکت ترکسس برای اولین بار یک قایق کنترلی با موتور سوختی نیترو در سال ۱۹۹۲ تولید کرد. و بعد از اون اولین ماشین کنترلی تراک خودش یعنی مدل T-Maxx رو تولید کرد. که در نهایت در سال ۲۰۱۵ خفن ترین تراکش یعنی مدل X-Maxx رو روانه بازار کرد. البته باید گفت که در سال ۲۰۱۲ اولین کواد کوپتر های خودش رو هم رونمایی کرد ولی تا جایی که بنده اطلاع دارم خیلی مورد استقبال واقع نشد. از بارز ترین ویژگی های محصولات شرکت ترکسس میشه به دوام و کیفیت ساخت بالا اشاره کرد.

توجه شما رو به چند عکس از محصولات شرکت ترکسس دعوت میکنم. (اگه خواستید عکسارو بزرگ تر ببینید روشون کلیک کنید.)

اکسیال | AXIAL

اکسیال | AxialRacing

شرکت اکسیال، یا بهتره درست ترش رو بگیم یعنی Axial Racing در سال ۲۰۰۵ تاسیس شده. شرکت اکسیال ریسینگ در سال های اولی خودش به سرعت رشد کرد و خیلی زود طرفدار های خاص خودشو جذب کرد. و از سال ۲۰۱۸ بهترین برند Horizon Hobby شد. بر طبق گقته خوده شرکت اکسیال هدف اون ها طراحی ماشین های رادیو کنترل با کیفیت برای بازی در بیرون از خونه هست که بشه توی همه محیط های مختلف با ماشین RC حسابی لذت برد و البته قابلیت ارتقا هم واسش در نظر گرفتن و بازار و فروش هم خیلی براشون مهم بوده و هست. یکی از معروف ترین محصولات این شرکت مدل SCX هست. البته مدلی Yeti هم جزو مدل های جذاب این شرکت محسوب میشه و شاید براتون جالب باشه ولی شرکت اکسیال سر همین مدل یعنی SCX با مدل TRX4 از شرکت ترکسس حسابی رقابت دارن و هر سال از مهندسی های خاص و جذاب خودشون توی ماشین کنترلی هاشون استفاده میکنن. تا بتونن ویژگی ها خاص خودشونو به رخ خریدار ها بکشن و اونارو جذب کنن.

چند تا عکس از ماشین کنترلی های شرکت اکسیال تقدیم شما (برای بزرگ تر دیده شدن عکس ها روشون کلیک کنید.)

تامیا | TAMIYA

تامیا | Tamiya

اگه به ماشین های مدل هم علاقه دارید و دوست دارین ماشین رادیو کنترل شما بادی زیبا و پر جزئیاتی داشته باشه باید بهتون شرکت تامیا رو پیشنهاد کرد. شرکت تامیا با بیش از نیم قرن تجربه یکی از بزرگان این عرصه به حساب میاد. و در سال ۱۹۴۶ در شیزووکا ژاپن تاسیس شده. البته از همون اول ماشین رادیو کنترلی تولید نمیکرده و اوایل تو کار تولید ماشین های مدل بوده. و خب به همین دلیل هم هست که ماشین کنترلی های شرکت تامیا ظاهر بسیار طبیعی و نزدیک به ماشین های واقعی دارن تا مدل های شرکت های دیگه. از بهترین ویژگی های این شرکت میشه به قطعات آپشن فراوون، بادی های بسیار زیبا، کیفیت مطلوب و… اشاره کرد. توی بعضی از مدل های شرکت تامیا روی شاسی اصلا کار نشده و هدف اصلی فقط ظاهر بوده. نه اینکه بخوام بگم تامیا ماشین با پتانسیل و شاسی قوی نداره. ولی به نسبت به بقیه شرکت ها ماشین کنترلی هایی میزنه که بعضا پتاسیل و شاسی با طراحی ساده تری دارن.

امیدوارم از عکس های زیر که مربوط به محصولات شرکت تامیا هستن لذت ببرین… (میتونید برای بزرگ شدن عکس ها روشون کلیک کنید.)

اچ پی آی | HPI

اچ پی آی | HpiRacing

مثل اینکه شرکت HPI هم اسم درست ترش یه Racing داره و مثل شرکت اکسیال اسم اصلیش HPI Racing هست. حالا زیاد خودمون درگیر حاشیه نمیکنیم. شرکت HPI هم جزو شرکت های معروف و با کیفیت هست. این شرکت در سال ۱۹۸۶ با یک سرمایه گذاری کوچک کار خودش رو شروع کرد. و یکی از معروف ترین و هیجان انگیز ترین محصولات این شرکت، باجا هست. البته نمیشه از سری RS4 و Savage ها و E10 هم چشم پوشی کرد. ولی ما طرفداران دو آتیشه باجا زیادی داریم. 

امیدوارم از عکس های جذاب ماشین های RC شرکت HPI لذت ببرید. (اگه خواستید عکسارو بزرگ ببینید کافیه روشون کلیک کنید.)

انواع ماشین کنترلی

حدودا ۶ کلاس و یا شش نوع و سبک ماشین کنترلی به صورت کلی وجود داره که تولید میشه و همه چیز درباره ماشین کنترلی ها یه جورایی مربوط به همین کلاس ها میشه. شما بسته به علاقه خودتون و انتظاراتتون از ماشین کنترلی و اینکه تو چه محیطی میخوایین بازی کنین میتونید یک کلاس رو انتخاب کنید. و اینکه هر کدوم از کلاس ها لذت خاص خودشو داره و نمیشه گفت کدوم بهتره…

آنرود یا خیابانی

ماشین کنترلی آنرود

خب این دسته از ماشین کنترلی ها همونطور که از اسمشون هم پیداست برای آسفالت و خیابون و پیست ساخته شدن و نمیشه باهاشون دل رو زد به خاک و بیابون چون دقیقا عین ماشین های واقعی فنر بندی اون ها برای اینکار طراحی نشده. هر دو مدل سوختی و الکتریک روی توی این کلاس داریم. اگه عاشق سرعت هستین و هیچ وقت دلتون نمیخواد تا با ماشین کنترلی تون توی خاک و مناطق خارج جاده ای یا همون آفرود برید این کلاس میتونه یکی از انتخاب هاتون باشه.

دریفت

ماشین کنترلی دریفت

این دسته از ماشین کنترلی ها از نظر ظاهری بسیار شبیه به دسته آنرود هستن و بعضا مشاهده میشه که از ماشین دریفت به عنوان ماشین آنرود و درگ استفاده میشه و برعکس. البته ماشین های دریفت حرفه ای سیستم انتقال قدرت تسمه ای دارن. و زاویه فرمون بسیار زیادی دارن تا بشه حسابی باهاشون دریفت زد. و البته یکی از تفاوت های دیگه ماشین های دریفت با مدل های آنرود در لاستیک ها هست. لاستیک های ماشین های دریفت چسبندگی کمتری دارن.

باگی

ماشین کنترلی باگی

ماشین های باگی تلفیقی از ماشین های آنرود و ماشین های آفرود هستن. این دسته برای دوستانی پیشنهاد میشه که بین ماشین های آنرود و آفرود مردد هستن و دودلن. این ماشین ها از نظر قدرت به پای ماشین های آفرود نمیرسن ولی از اونا سرعتی ترن و از نظر سرعت به پای ماشین های آنرود نمیرسن ولی از اونا آفرودی تر و قدرتی ترن. خلاصه بگم دیگه هم میشه با سرعتشون توی آسفالت لذت برد و هم از قدرتشون توی آفرود و یه جورایی دو تا کاربرد دارن. خودم به شخصه از این کلاس خیلی لذت میبرم. ولی ایراد این کلاس اینه که ماشین های اسکیل یعنی خوشگل و با جزئیات بالای بادی توشون تولید نشده و اصولا قیاقه های عجیب و غریب دارن. 

تراگی

ماشین های رادیو کنترل تراگی

رابطه تراگی با باگی شبیه رابطه ماشین های دریفت با آنرود هست. ماشین های تراگی هم شبیه ماشین های باگی هستن با این فرق یکم قدرتی تر و آفرودی ترن. سرعتشون از باگی ها کمتره ولی همچنان قدرتشون به پای صخره نورد ها نمیرسه. اگه میخوایین ماشین آفرودی داشته باشین که گاهی اوقات خواستین یه گازی تو آنرود هم باهاش بدین کلاس تراگی میتونه انتخاب مناسبی برای شما باشه…

صخره نورد ها

ماشین رادیویی صخره نورد

صخره نورد ها یکی از قدرتی ترین و جذاب ترین سبک های ماشین کنترلی هست. این ماشین کنترلی ها به نسبت بقیه دسته ها قدرتی تر بوده و از فنر بندی های مخصوص آفرود بهره میبرن. توی آنرود و سرعت تقریبا حرفی برای گفتن ندارن. ولی توی آفرود و قدرت مطرح هستن. اصولا این دسته از ماشین کنترلی ها برای کسایی پیشنهاد میشه که دوست دارن دلشونو بزنن به طبیعت و بازی های دفرانسیل و فنر بندی ماشین رو ببینن و حال کنن.

تراک ها

ماشین های کنترلی تراک

ین دسته از ماشین کنترلی ها بسیار بسیار قدرتی هستن و اصلا سرعت نمیرن. یه جورایی نسخه قدرتی تر صخره نورد ها هستن و برای کسانی پیشنهاد میشه که فقط و فقط به صخره نوردی و آفرود های سنگین فکر میکنن. این ماشین کنترلی ها اصولا فشار زیادی روی پلوس ها و قطعات مکانیکی شون هست چون قدرت بسیار زیادی به چرخ ها و سایر اجزا انتقال داده میشه…

الکتریکی یا سوختی

نیترو یا الکتریکی

خب یکی از مهم ترین و البته چالش بر انگیز ترین گزینه ها موقع خرید یه ماشین کنترلی سوختی بودن یا الکتریکی بودن یک ماشین کنترلی هست. ماشین کنترلی های الکتریکی و سوختی هر دو مزایا و معایبی دارن که اونارو به شکل زیر تقسیم بندی میکنیم.

ویژگی ماشین های الکتریکی :

  • تمیزتر
  • قیمت کمتر
  • سرویس نگه داری بهینه تر
  • اجزا کمتر در نتیحه خرابی کمتر
  • مناسب تر برای استفاده داخل منزل
  • نسبتا شتاب اولیه بهتری دارن
  • نداشتن صدای زیبای ماشین های سوختی
  • ولی نیازمند زمان برای شارژ شدن باتری 
  • موتور های براشلس گرون قیمت هستن

ویژگی ماشین های سوختی:

  • صدای بسیار زیبا
  • مدت زمان بازی طولانی تر
  • سرویس نگه داری سخت تر
  • بوی سوخت
  • هزینه برای خرید هر بار سوخت
  • اجزا و پیچیدگی بیشتر

البته این به معنای بهتر یا بدتر بودن ماشین های الکتریکی نسبت به هم نیست و هرکدوم مزایا و معایبی دارن و در مجموع سلیقه ای هست که کدوم مدل رو انتخاب میکنید. فقط باید توجه داشته باشید ماشین سوختی توی کلاس تراک یا صخره نورد وجود نداره… بریم برای ادامه تا بیشتر به جواب سوالمون یعنی ماشین کنترلی چیست ؟ برسیم…

سایر اجزا

رادیو کنترل

رادیو ماشین های RC

خب قبل از هر قطعه ای بهتره اول درباره رادیو کنترل صحبت کنیم. چرا که فارغ از سبک و الکتریک و سوختی بودن همه چیز درباره ماشین کنترلی بر میگرده به رادیو اون ها چون همه ماشین ها رادیویی هستن و برای کنترل اون ها از راه دور اول از همه به رادیو کنترل نیاز داریم! رادیو کنترل وظیفه داره تا اطلاعات ارسال شده توسط دسته رادیو کنترل که شما در دست دارین رو به سایر اجزا ماشین کنترلی برسونه و اون هارو تنظیم کنه. رادیو های ماشین کنترلی دارای تعداد کانال های مختلف و شرکت های تولید کننده مختلفی هستن و هر کدوم قابلیت های متفاوتی دارن و مهمترین قابلیت که به نظر من باید حتما روی هر رادیو کنترلی باشه Fail Safe هست. میتونید اطلاعات بیشتری رو درباره این جز از ماشین های کنترلی توی مقاله رادیو کنترل چیست؟ پیدا کنید.

باتری

باطری های ماشین کنترلی

طبیعتا باتری ها روی ماشین کنترلی های الکتریکی مهم تره اما این دلیل بر این نیست که ماشین کنترلی های سوختی نیاز به باتری ندارن. بلکه اونا هم برای روشن شدن رادیو شون و روشن شدن سروو ها شون نیاز به باتری دارن. باتری های ماشین کنترلی ها الکتریکی معمولا از نوع لیتیوم پلیمری و ماشین کنترلی ها سوختی معمولا از نوع نیکل هست. پس همه چیز درباره ماشین کنترلی ها علاوه بر رادیو به باتری هم بر میگرده. پس همیشه توی ماشین های کنترل از راه دور خبری از باتری و رادیو هست. همچنین روی ماشین کنترلی های سوختی اگه باتری تموم شه و خدایی نکرده سروو تراتل یا همون گاز موتور باز بمونه متاسفانه ماشین کنترلی به صورت تخت گاز حرکت میکنه ولی تو ماشین های الکتریکی از حرکت باز می ایسته. پس فکر نکنید که باتری ماشین کنترلی های سوختی مهم نیست. و در هر نوع ماشین کنترلی باتری یکی از اساسی ترین نقش هارو بازی میکنه شما میتونید با مطالعه مقاله باطری لیتیم پلیمری چیست؟ اطلاعات بیشتری بدست بیارید.

سروو موتور

سروو موتور های ماشین RC

خب سروو موتور ها یکی از قطعاتی هستن که روی هر ماشین رادیو کنترلی پیدا میشن و کمتر ماشین کنترلی هست که آثاری از سروو در اون یافت نشه. سروو موتور هم توی ماشین کنترلی های سوختی و هم توی ماشین کنترلی ها الکتریکی وظیفه چرخش فرمون رو داره. و میتونه توی ماشین کنترلی هایی که دفلاک دارن وظیفه فعال سازی یا غیرفعال سازی دفلاک رو برعهده داشته باشه یا توی ماشین کنترلی های الکتریکی تعویض سبک و سنگین (High Or Low) رو انجام بده. و البته توی ماشین کنترلی های سوختی جهت تنظیم دور موتور و تراتل و البته ترمز ها از سروو موتور استفاده میشه. شما میتونید با خوندن مقاله فنی سروو موتور چیست؟ با این قطعه پر کاربرد بیشتر آشنا بشید.

اسپید کنترل

اسپید کنترل ماشین کنترلی

این قطعه یعنی اسپید کنترل یه قطعه الکترونیکی هست که روی ماشین کنترلی های الکتریکی پیدا میشه و وظیفه اش کنترل دور موتور الکتریکی هست. اسپیدکنترلرها به دو دسته براش و براشلس تقسیم میشن. قدرت و جریان دهی های متفاوتی دارن و باتری های مختلفی رو پشتیبانی میکنن که همگی به نوع موتور و ماشین بستگی داره… البته اگه اشتباه نکنم توی ماشین های سوختی دارای استارت هم باید این قطعه باشه ولی مطمین نیستم اگه میدونید لطف کنید توی قسمت نظرات بهم بگید. و اینکه در صورتی که میخوایین اطلاعات بیشتری درباره این قطعه کسب کنین میتونید مقاله فنی با نام اسپید کنترل چیست؟ رو مطالعه کنید.

ابزار

ابزار های ماشین کنترلی

بهتون پیشنهاد میکنم حتما یه دست ابزار داشته باشین تا اگه خواستین یه موقع یه قسمت از ماشین کنترلی رو برای تمیز کاری یا هر کار دیگه ای باز کنین ابزار آلات مورد نیاز رو در دسترس داشته باشین. مخصوصا اگه ماشین کنترلی سوختی دارین حتما نیازتون میشه… نیازی نیست چیز خیلی خفنی داشته باشین. یه سری ابزار های ساده میتونه کارتون رو راه بندازه. از این سر پیچ گوشتی های مختلف میتونید تهیه کنید که عوض میشن قیمتشون هم مناسب هست.

کلام آخر

کلام اخر همه چیز درباره ماشین های RC

امیدوارم از مطالعه این مقاله لذت برده باشین سعی کردم یک سری اطلاعات اولیه بهتون داده باشم تا همه چیز درباره ماشین کنترلی ها رو بهتر درک کرده باشین و دیدتون رو نسبت به ماشین های کنترلی یکمی باز تر کرده باشم. در هر صورت هدف لذت بردن از ماشین کنترلی هامون هست و سوختی یا الکتریکی یا هر سبکی مهم اینه حالمون خوب باشه. و اینکه اگه جایی کم و کسر بود به بزرگی خودتون ببخشید و لطفا حتما نظرتون انتقاد و پیشنهاد رو داخل قسمت دیدگاه همین پایین باهام در میون بزارید. 

نوشته های مشابه

4 دیدگاه در “همه چیز درباره ماشین کنترلی ها

  1. امیر گفت:

    خیلی خیلی خیلی عالی بود همیشه موفق باشید

    1. سلام وقت بخیر؛ ممنونم که مطالعه کردین، همچنین شمام موفق باشین.

  2. علی گفت:

    سلام
    بهترین ماشین کنترلی سوختی که هم سرعتش بالا باشه و هم بتونه توی سطح های ناهموار حرکت کنه چیه؟

    1. سلام، ممنونم که مقاله رو مطالعه کردین.
      بستگی به بودجه تون داره و بر اساس مقدار هزینه ای که می کنید ماشین کنترلی های خیلی خوبی میتونید بخرید.
      توی ماشین ها با قیمت معمولی پیشنهاد ما ماشین کنترلی ۱۰۴۲۸ هست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *