بهبود سازی, رادیو کنترل, مقاله های فنی رادیو کنترل

تمیز کردن ماشین های کنترلی

تمیز کردن ماشین های کنترلی

مقدمه

همه ما میدونیم که در فضایه اطرافمون کم و بیش گرد و خاک و ناخالصی هایی وجود داره تمیز کردن اینا یک چالش برای هر ماشین کنترلی باز هست. با جمع شدن این الودگی های روی هم ممکنه که به ماشین کنترلیمون آسیب برسه و باید با رعایت یه سری موارد، از آسیب دیدگی ماشین جلوگیری کنیم. با رعایت این نکات با تمیز کردن قطعات ماشین کنترلیمون، نه تنها باعث وارد شدن آسیب به اون ها نمیشیم؛ بلکه دووام اون هارو افزایش میدیم. پس اینکه بدونیم چجوری باید ماشین کنترلی رو تمیز کنیم مهم هستش و اینکه بهتر است که عادت کنیم همیشه اون هارو تمیز نگه داریم. در ادامه مقاله روش هایی برای تمیز کردن صحیح ماشین کنترلی آموزش میدیم.

آسیب رسیدن

باید توجه داشته باشیم که ماشین کنترلی مجموعه ای از قطعات مکانیکی و الکترونیکی هست. پای ثابت تمامی تمیز کردن ها هم طبیعتا همیشه آب هست. آب با نفوذ به این قطعات باعث ایجاد آسیب در دراز مدت میشه. البته به همین سادگی ها هم نیست مثلا براتون مثال میزنم، ورود آب به بلبرینگ ها باعث میشه وقتی اونا به روغن و مواد روان کننده آغشته هستند عملیات روغن کاری به خوبی انجام نشه… همینطور با ورود آب به اجزا الکترونیکی که ضد آب نیستن احتمال بسیار زیاد اون هارو خراب میکنه. هر چند که ما پیشنهاد میکنیم اگر چه قطعات الکترونیکی شما ضد آب هستن باز هم برای تمیز کاری اون هارو باز کنید. چرا که ممکن هست برخی از اوقات آب نفوذ پیدا کنه و باعث ایجاد خسارت به شما بشه. پس اگه میخوایین با خیال راحت و به قول معروف شیلنگ رو بگیرید تو ماشینتون حتما اجزا الکترونیکی رو باز کنید.😂

تمیز کردن

هنگام تمیز کردن ماشین کنترلی باید حواسمون باشه که اجزای الکتریکی و مواد شیمیایی در قسمت های برقی ماشین اسیب نبینن. یکی از روش های مناسب برای تمیز کردن استفاده از قلم مو یا فرچه نرم میباشد. فقط حواستون باشه که اگر از فرچه برای پاک کردن دارید استفاده میکنید باید اهسته و نرم اینکارو بکنید که به قطعات آسیب نرسونین. البته بعد از رانندگی با ماشین کنترلی در محیط غبارآلود بهترین و سریع ترین راه برای تمیز کردن استفاده از هوای فشرده هستش.

بهترین زمان برای تمیز کردن ماشین کنترلی

مناسب ترین زمان برای پاک کردن ماشین کنترلی دقیقا زمانه بعد از رانندگی و بازی کردن با ماشین کنترلی هستش. بعد از استفاده ازشون باید اونارو خاموش کنیم و باتری رو در بیاریم. با استفاده از قلم مویی تمیزشون میکنیم. البته اگر قلم مو نتونست جایی از ماشینو خوب پاک کنه باید یه پارچه رو در حالی که مرطوبه برداریم و رو همون قسمت از ماشین بکشیم تا خاک رو به خودش جذب کنه. و یه نکته کلیدی در مورده ماشین های off-road میخوام بگم که تو تمیز کردن خیلی کمکتون میکنه اونم اینه که هنگام پاک کردنشون لاستیکاشونو در بیارید تا ببینید چقدر کارتون راحت میشه.

دوستان تمیز کردن یک ماشین کنترلی پس از بازی کردن در محیط های مرطوب رو حتما جدی بگیرید. چرا که آب موجود در محیط های مرطوب قطعا به بلبرینگ های شما آسیب وارد میکنه. البته نگران نباشید به طور مفصل درباره این موضوع توی این مقاله و بقیه مقاله های وب سایت زترول درباره اش صحبت کردیم! پس اگه میخوایین همه چیز درباره ماشین کنترلی رو بدونید حتما مقاله های مارو جدی بگیرین.

باز کردن اجزا برای تمیز کردن

اجزا الکترونیکی

همینطور که همه میدونیم؛ اجزا الکترونیکی میونه خوبی با آب ندارن و ورود آب به اجزا الکترونیکی باعث ایجاد سولفات و همینطور اتصال کوتاه در مدارات الکترونیکی میشه و به اجزا الکترونیکی ماشین کنترلی ما آسیب وارد میکنه! باز کردن اجزا الکترونیکی یک ماشین کنترلی از مهم ترین عواملی هست که میتونه جلو وارد شدن خسارت به اون هارو بگیره.

پس توجه داشته باشین که قبل از تمیز کردن ماشین کنترلی خودتون؛ اسپید کنترل، رادیو کنترل، سروو موتور و کیت چراغ ماشین کنترلی خودتونو باز کنین تا با خیال هر چی راحت تر اقدام به تمیز کردن ماشین کنترلی تون کنید…

اجزا مکانیکی

درباره اجزا الکترونیکی صحبت کردیم؛ خالی از لطف نیست که درباره اجزا مکانیکی هم صحبت کنیم. دوستان دلیل بر این نیست چون برقی در اجزا مکانیکی ماشین در جریان نیست پس اونا با آب مشکلی ندارن! اتفاقا آب باعث تحلیل رفتن اجزا مکانیکی هم میشه… مثلا آب باعث میشه تا روغن موجود در بلبرینگ های شما شسته بشه و اون خاصیت روان کاری خوب خودشو از دست بده!

همینطور بعضی از قطعات ماشین کنترلی ممکنه موقع طراحی از آلیاژ مخصوص ساخته نشده باشن و با وجود رطوبت کنار اون ها باعث ایجاد زنگ زدگی و در نهایت ایجاد خوردگی بشه که این موضوع چندان خوش آیند نیست. چرا که زنگ زدگی در قطعات مکانیکی باعث عدم کارکرد صحیح اون ها میشه…

نکات تکمیلی تمیز کردن ماشین کنترلی

WD40 بزنیم یا نه؟

یه سوالی که خیلی از من پرسیده میشه اینه که آیا از WD40 برای تمیز کردن ماشین کنترلی استفاد کنیم یا نه؟ ببینید دوستان؛ WD40 یک زنگ زدا و روان کننده هست که خاصیت خودشو تو دما ها بالا به خوبی حفط میکنه. کاربرد اصلی این اسپری برای از بین بردن زنگار هست. حالا این زنگار میتونه شامل هر چیزی باشه! مواد موجود داخل این اسپری به سطوح زنگ نفوذ کرده و زنگ زدگی رو به طور کامل از سطح فلز مورد نظر ما پاک میکنه!

پس تا اینجا متوجه شدیم کاربرد اصلی این اسپری برای فلزات هست. پس برای تمیز کردن قسمت های پلاستیکی ماشین کنترلی تون استفاده از WD40 تاثیری نداره. پس الکی اسپری تونو روی قسمت های پلاستیکی اسپری نکنید. 

برای قسمت های فلزی، اصولا برای قسمت بلبرینگ ها استفاده میشه. ولی برای استفاده از اون باید دو نکته بسیار مهم زیر رو در نظر داشته باشید :

  • باید توجه داشته باشید شما میتونید از WD40 برای پاک کردن بلبرینگ های ماشین کنترلی تون استفاده کنید. اما باید توجه داشته باشید به مقدار کافی روی بلبرینگ های WD40 بزنید. بیش از حد زدن WD40 روی بلبرینگ ها نه تنها تاثیر خوبی نداره بلکه ممکنه تاثیر بدی هم داشته باشه!
  • نکته دوم هم این هست که اسپری WD40 جای روغن رو برای بلبرینگ شما نمیگیره!! شما باید بلبرینگ تون آغشته به روغن باشه و شما بعد از بازی کردن صرفا برای تمیز کاری بلبرینگ تون در حد نیم الی یک ثانیه از این اسپری به بلبرینگ هاتون بزنید تا عمل رسوب زدایی انجام بشه! پس به هیچ عنوان این اسپری رو با روغن اشتباه نگیرید و زمانی که بلبرینگ شما روغن داره اول اونو خوب روغن کاری کنید و از WD40 صرفا برای یک تمیز کاری استفاده کنید…

تمیز کاری های دوره ای

همونطور که میدونید آب باعث ایجاد اختلال در قطعات مکانیکی و الکترونیکی میشه. موقع تمیز کردن ماشین کنترلی ها همیشه از آب استفاده میکنیم. پس بهتره در تمیز کاری هامون زیاده روی نکنیم و یک برنامه و روتین برای تمیز کردن ماشین کنترلی خودمون داشته باشیم.

پیشنهاد ما هر ۳ ماه یک بار یا در هر فصل یکبار هست. یعنی بهتره که تمام قطعات الکتریکی رو جدا کنیم؛ چون در این صورت میتونیم از مواد شوینده به طور مستقیم برای پاک کردنه اجزای ماشین کنترلی استفاده کنیم. سپس بعد از شست و شو و خشک کردن دوبار ماشین کنترلی رو سرهم کنیم تا اماده رانندگی بشه. و در زمان سرهم کردن ماشین بهتره که اتصالات و بلبرینگ هارو با گریس روان کنیم. و این فرآیند رو هر سه ماه یکبار تکرار کنیم تا هم به سلامت ماشین کنترلی مون اهمیت بدیم هم به تمیز بودن اون!

کلام آخر

و در آخر باید بگم که دووام یه ماشین کنترلی که به طور دوره ای سرویس شده و تمیز شده خیلی بیشتر از ماشینی هستش که سرویس نشده و همینطوری فقط ازش استفاده شده. عملکرد سیستم تعلیق و رانندگی اتومبیل که تمیز شده بسیار روان تر هستش پس بنابراین رویه تمامی عملکرده ماشین کنترلی هم تاثیر میزاره.

همینطور روان بودن بلبرینگ های باعث ایحاد اصطکاک کمتر و در نتیجه چرخش راحت تر دفرانسیل ها و پلوس ها میشه. اینطوری فشار وارده بر موتور، سیستم الکترونیکی و باتری ماشین ما هم کاهش پیدا میکنه…

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *